Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cum concurează Europa în materie de impozite

taxe.jpg

Statele europene au început să facă scăderi ale cotei impozitului pe profit. În acest context, România trebuie să găsească alte atuuri pentru a-i interesa pe potențialii investitori.
Image source: 
pixabay.com

Tacit sau explicit, între statele europene există o concurență în ceea ce privește nivelul fiscalității. În sensul că fiecare economie și-ar dori să aibă taxe și impozite cât mai mici pentru a atrage investitori și pentru ca povara fiscală să fie cât mai ușoară pe umerii cetățenilor. Numai că acest lucru nu este posibil totdeauna, pentru că nivelul taxelor influențează și nivelul încasărilor bugetare. Iar statele au nevoie de bani la buget.

Un studiu al companiei de consultanță Deloitte realizează o analiză privind nivelul impozitului pe profit în statele europene. Concluzia este destul de simplă: România este pe cale să își piardă avantajele competitive pe care le-a avut ca urmare a cotelor reduse de impozitare. Practic, arată studiul, începând de anul trecut, opt state europene au scăzut nivelul impozitului pe profit. Până anul trecut, marea majoritate a statelor europene au tratat cu prudență reducerile de fiscalitate. Bineînțeles, cu excepția României.

Totuși, dacă privim pe o perioadă mai lungă de timp, adică în ultimii cinci ani, 13 state europene și-au diminuat cota de impozit pe profit. Cele mai mari reduceri ale impozitului pe profit le-au operat Marea Britanie, de la 24% la 19%, Slovacia, de la 23% la 21%, Italia de la 27,5% la 24%, Luxemburg cu o scădere de la 21% la 18% și Spania de la 30% la 25%.

Există și excepții, respectiv state care au crescut nivelul impozitului. Este vorba despre Grecia, cu o majorare a cotei de la 26% la 29%, motivele fiind evident legate de criză, Slovenia, care a urcat nivelul impozitului pe profit de la 17% la 19% și Letonia, care a crescut cota cu cinci puncte procentuale, până la 20%.

Statele cu cele mai mici cote de impozit pe profit sunt: Ungaria (9%), Bulgaria (10%), Irlanda și Cipru (12,5%), Lituania (15%), Polonia (15%, numai pentru micile afaceri) și România (16%).

La polul opus, economiile cu cele mai mari rate de impozit pe profit sunt: Franța (33,33%), Germania (între 30 și 33%: rata totală rezultând din cumularea cotei la nivel național cu suprataxa de solidaritate și taxa municipală) și Belgia (29%).

Suntem, așadar, în fața unei competiții pentru atragerea investitorilor în care a intrat și Statele Unite, cu o reducere a cotei de la 35% la 21%. Iar tendința va continua întrucât, conform declarațiilor oficiale, state precum Franța, Polonia sau Belgia și-au anunțat intenția de face reduceri de fiscalitate.

Desigur, decizia unui investitor nu este luată în calcul doar cota impozitului pe profit. Fiscalitatea este mai complexă și include o mulțime de taxe, impozite sau contribuții sociale. Un recent studiu realizat de compania KPMG plasa România printre economiile cu cel mai mare nivel al contribuțiilor sociale din Uniunea Europeană.

Dar, într-o Europă în care sistemul fiscal este atributul fiecărui stat membru, este clar că pot exista tendințe concurențiale. Momentul economic pare și el propice aplicării de reduceri ale fiscalității, pentru că economia europeană a avut câțiva ani de creștere economică.

Este clar că, în acest context, România și-a pierdut atuurile legate de scăderea fiscalității. Relaxarea fiscală operată în ultimii ani a adus România la limită, fapt vizibil și în datele bugetare. Alte atuuri care pot să atragă acum investitorii sunt, arată studiul, politicile favorabile mediului de business, precum predictibilitatea și stabilitatea legislativă, reducerea birocrației, dezvoltarea infrastructurii sau reducerea birocrației. Ar mai trebui remarcat doar că aceste politici sunt mult mai dificil de pus în practică, în România, decât simpla scădere a taxelor sau impozitelor.

Cum concurează Europa în materie de impozite (AUDIO)