Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Noi prevederi privind plata venitului minim garantat. Se va schimba piața muncii?

ajutor_minim.jpg

Schimbarea legii ajutorului minim garantat ar putea aduce mai mult echilibru pe piața muncii.
Schimbarea legii ajutorului minim garantat ar putea aduce mai mult echilibru pe piața muncii.
Image source: 
pixabay.com

România are noi prevederi legale pe care oamenii de afaceri le așteaptă de mult și care au fost mult discutate. Președintele Iohannis a promulgat legea privind venitul minim garantat. Puțini reprezentanți ai mediului de afaceri ar fi crezut că actul normativ privind venitul minim garantat va fi schimbat. Modificările legii pleacă, fără îndoială, de la câteva realități ale economiei românești. De pildă, în ultimii ani, oamenii de afaceri, din diverse domenii, au afirmat tot mai răspicat că nu găsesc angajați, iar una din cauze este legată de faptul că populația din mediul rural, dar și din zona urbană, preferă ca, în loc să se angajeze, să primească ajutor social, adică un venit minim garantat. La această sumă se mai adaugă și alocația pentru copii, astfel că se ajunge la un venit lunar rezonabil.

Este o temă sensibilă, îndeosebi pentru politicieni. Nu este ușor să afirmi, în spațiul public, că unii dintre cetățenii români nu au chef de muncă și se mulțumesc cu ajutoarele sociale. De aceea nu am crezut că legislația se va schimba în sensul condiționării acordării venitului minim garantat.

Să fim realiști: venitul minim garantat este, în primul rând, un instrument politic și abia la al doilea nivel este o pârghie de asistență socială. În aceste condiții, șansele de a se realiza o schimbare a modului de alocare a venitului minim garantat erau extrem de mici. Și, totuși, există minuni: legea venitului minim garantat a fost modificată. Iar sensul schimbărilor este pozitiv pentru stimularea angajării.

Este vorba despre două noi prevederi aproape revoluționare. Prima este aceea că refuzul unui loc de muncă oferit sau refuzul de a participa la serviciile pentru stimularea ocupării forței de muncă și de formare profesională oferite de agențiile teritoriale de ocupare a forței de muncă, așadar, aceste refuzuri atrag încetarea dreptului la ajutor social. Evident, se poate discuta în ce măsură agențiile teritoriale au capacitatea de a respecta prevederile noii legi, adică în ce măsură economia poate oferi atât de multe locuri de muncă persoanelor care beneficiază de ajutorul social.

Interesant este că familia sau persoana care a pierdut ajutorul social va putea beneficia de un nou drept social doar după o perioadă de 12 luni. De asemenea, legea stipulează expres că pentru sumele primite ca ajutor social beneficiarii au obligația să presteze muncă în folosul comunității. Această prevedere exista în vechea legislație, dar nu este clar cu cât de multă consecvență era pusă în practică.

Marea problemă, acum, este modul în care se va aplica noua lege. Vor fi suficiente locuri de muncă la agențiile publice, știindu-se faptul că o bună parte din joburi se caută și se găsesc pe platforme private? De asemenea, există întrebarea: în ce măsură vor lua în serios primarii din localități, mari sau mici, obligația de a-i chema la muncă în folosul comunității pe cei care primesc venitul minim garantat?

Într-un raport al Băncii Naționale a României, este menționată o cifră de domeniul incredibilului, și anume aceea că patru milioane de români nu au un loc de muncă și nu caută un loc de muncă. Acesta este bazinul căruia se adresează modificările legii. Pe o parte dintre aceștia ar trebui să îi aducă în rândul angajaților, măcar pentru o perioadă de timp. Dacă cel puțin jumătate din cei patru milioane de oameni și-ar căuta un loc de muncă, piața muncii s-ar mai echilibra. Ar fi aproape o minune, dar, se știe, orice minune durează trei zile.