Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Pro Infrastructura: Afirmațiile ministrului Transporturilor sunt minciuni gogonate

santier_autostrada_1.jpg

România nu reușește să construiască o rețea națională de autostrăzi
România nu reușește să construiască o rețea națională de autostrăzi
Image source: 
RFI

Ministrul Transporturilor spune că «este prima dată când statul nu mai stă în calea şantierelor deschise, fiind eliminate toate barierele administrative». Lucian Şova crede că, în aceste condiții, marile proiecte de infrastructură ale țării ar trebui să nu mai aibă probleme în derulare. ”Nimic mai fals”, declară la RFI Ionuţ Ciurea, director al Asociaţiei Pro Infrastructura.

Ionuț Ciurea e de părere că declaraţia ministrului Transporturilor, Lucian Şova, privind eliminarea barierelor administrative din calea constructorilor de autostrăzi este ”o minciună gogonată”.

Directorul Pro Infrastructura subliniază că în continuare autoritățile statului sunt marele responsabil pentru lentoarea cu care sunt construite drumuri și în special autostrăzi în România. ”Slaba capacitate administrativă și birocrația” sunt principalele probleme, spune Ionuț Ciurea care identifică și câteva soluții:



”Atunci când vom avea profesioniști în sistem, atât în partea de pregătire a proiectelor, cât și partea de derulare a acestora, atunci când vom avea caiete de sarcini făcute cum trebuie, profesioniști care să poate rezolva la timp partea birocratică, politicieni interesați și partea de finanțare care e foarte importantă, atunci probabil că vom atrage și constructorii mai serioși. Acum, din păcate numărăm doar 4-5 constructori serioși”.

De asemenea, potrivit unui comunicat amplu al Pro Infrastructura, pe loturile 1 şi 2 ale Autostrăzii A10 Sebeş-Turda, pe Autostrada A3, la intrarea în Bucureşti, şi pe tronsonul Iernut-Cheţani (A3), sunt stâlpi de curent pe aliniamentul drumului care blochează lucrările.

De asemenea, pe Cheţani-Câmpia Turzii (A3) nu sunt gata exproprierile (MT abia a publicat proiectul de exproprieri pe site-ul propriu), iar pe A3, pe sectorul Râşnov-Cristian, ”nu avem exproprieri, nici relocări de utilităţi şi nici vorbă de autorizaţie de construire”.

”CNAIR încă nu a semnat adiţionalul la contractul cu antreprenorul de pe lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva (pentru lucrările suplimentare de la nodul Holdea şi al doilea ecoduct). Pentru podul peste Dunăre de la Brăila, CNAIR nu a re-lansat licitaţiile pentru relocarea utilităţilor (primele au fost anulate!) şi nu a semnat contractul pentru demararea exproprierilor. Aceeaşi pregătire precară (sau dezastruoasă) a proiectelor este la multe investiţii: Drumul Expres Craiova-Piteşti, Autostrada de Centură Bucureşti (A0), Centura Timişoara sau Autostrada Sibiu-Piteşti”, mai scriu reprezentanţii Asociaţiei.

Aceştia fac referire şi la declaraţi ministrului potrivit căreia "vara anului viitor este un termen rezonabil" pentru deschiderea traficului pe segmentul Sebeş-Aiud (Autostrada A10 Sebeş-Turda).

”Evident, este doar o promisiune fantezistă. Aceste două tronsoane sunt în execuţie deja de 3 ani, iar stadiul fizic oficial este de aproximativ 49% pentru lotul 1 şi 46% pentru lotul 2. Mai grav este avansul lunar pe aceste două şantiere, existând sectoare (nodul Sebeş de exemplu) unde stadiul fizic este practic zero. În ritmul actual, finalizarea în 2019 este o utopie”, se mai arată în mesajul Asociaţiei Pro Infrastrucutră.

Aceştia comentează şi promisiunea ministrului Transporturilor privind emiterea acordului de mediu (AM) pentru Autostrada Sibiu-Piteşti până la finalul acestui an.

”Realitatea? Şanse minime (noi spunem că inexistente). Studiul de evaluare adecvată (SEA) a fost depus în luna mai 2018. După aprobarea acestui studiu, trebuie depus raportul de impact asupra mediului (RIM). Procedura este complicată şi de durată. Din experienţa noastră (emiterea AM pentru autostrăzile Lugoj-Deva şi Târgu Mureş-Borş), obţinerea AM în 2018 este o ţintă ultra-optimistă”, mai scriu reprezentanţii Asociaţiei.

Ionuţ Ciurea, director al Asociaţiei Pro Infrastructura