Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


TVA, miracolul lunii iulie

tva-frauda_0.jpg

TVA, miracolul lunii iulie
Image source: 
pixabay.com

Execuția bugetară a lunii iulie a anului curent a reușit să îi uimească până și pe specialiști. Încasările din TVA au crescut cu 36% în luna iulie 2018, față de iulie 2017. Un salt atât de spectaculos nu a mai fost înregistrat niciodată în ultimele două decenii.

Explicația creșterii încasărilor bugetare din TVA a fost oferită doar parțial. În documentele Ministerului Finanțelor se remarcă sec această creștere; ministrul de resort a aplaudat saltul încasărilor din TVA, vorbind despre performanța ANAF. Insuficient. Este nevoie de explicații mai clare.

Din experiențele anterioare, este posibil ca în luna iulie a acestui an să fi fost amânată rambursarea TVA către companii. Este, de asemenea, posibil ca, peste noapte, fiscul să fi găsit soluții de combatere a evaziunii cu TVA, iar rezultatele să se vadă exact în luna iulie. Dar, dacă lucrurile ar sta în felul acesta, șeful fiscului și ministrul finanțelor ar trebui să se laude cu metodele anti-evaziune pe care le-au aplicat. Nu este, însă, cazul.

Este imposibil ca ritmul de creștere a încasărilor din TVA să provină de la creșterea consumului. În absența unei explicații coerente nu putem decât să remarcăm nefirescul situației.

Dacă privim execuția bugetară pe primele șapte luni ale anului, vom vedea că nivelul de creștere a încasărilor din TVA este de 9,8%, față de aceeași perioadă a anului trecut. Ceea ce este, totuși, altceva, comparativ cu miracolul creșterii cu 36%. Creșterea încasărilor din TVA se apropie de cea de la capitolul accize, plus 9,2% față de aceeași perioadă a anului trecut, ceea ce se poate explica prin consumul mai mare din economia românească.

În rest, execuția bugetară la șapte luni confirmă tendințele acestui an. Creșteri importante de venituri bugetare la capitolul contribuții de asigurări, plus 37,5% (ca urmare a aplicării noii formule de calcul a trecerii contribuțiilor de la angajator la angajat), și la capitolul venituri nefiscale, plus 20,7%, care contabilizează dividendele plătite forțat, cu precădere, de către companiile cu capital de stat.

Impozitul pe profit și impozitul pe salarii sunt, însă, în scădere, în comparație cu anul trecut, cu 10% și, respectiv, 22%. Acesta este efectul reducerii impozitului pe salarii de la 16% la 10% și al creșterii pragului până la care companiile sunt impozitate în regim de microîntreprinderi.

De fapt, pentru un calcul corect ar trebui să se pondereze creșterea încasărilor din contribuții de asigurări cu scăderea veniturilor din impozitul pe salarii. Concret, este vorba despre o scădere nominală cu patru miliarde de lei. În felul acesta se ajunge la o creștere reală cu 25% a veniturilor din contribuții de asigurări.

În execuția bugetară a lunii iulie mai avem o noutate. Pentru prima oară este utilizată noua estimare a produsului intern brut, care crește de la 930 miliarde de lei la 945 miliarde de lei. O creștere prognozată, în această vară, de instituția guvernamentală de specialitate. Doar prin modificarea PIB-ului nominal, guvernul primește un cadou prin care poate mări deficitul bugetar cu aproximativ o jumătate de miliard de lei.

Trebuie menționat, de asemenea, ritmul de creștere a cheltuielilor de personal. În primele șapte luni, au ajuns cu 25% mai mari decât în aceeași perioadă a anului trecut. Iar Consiliul fiscal arată că salariile bugetare au depășit nivelul de dinainte de criză, ajungând la peste 9% din produsul intern brut.

Cheltuielile bugetare continuă să urce mai rapid decât veniturile bugetare, 18% la cheltuieli și 14% la venituri. Iar deficitul bugetar este mai mult decât dublu față de aceeași perioadă a anului trecut (11,9 miliarde lei față de 5,1 miliarde lei). Ceea ce arată că toată creșterea economică este distribuită în deficite, în creșteri de pensii și salarii bugetare, fără niciun efect asupra investițiilor publice.

TVA, miracolul lunii iulie (AUDIO)