Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Proteste transportatori: de la schimbări legislative la condiții civilizate pentru călători

transport_public.jpg

Proteste transportatori: de la schimbări legislative la condiții civilizate pentru călători.
Proteste transportatori: de la schimbări legislative la condiții civilizate pentru călători
Image source: 
pixabay.com

Transportatorii protestează din nou. De data aceasta, împotriva schimbării unui regulament privind acordarea de licențe pentru companiile care asigură transporturile intra și interjudețene.

În urmă cu doi ani, companiile de transport au protestat masiv împotriva creșterii tarifelor polițelor de asigurări. Atunci, transportatorii și asiguratorii aveau, fiecare, versiunea lor de adevăr. Transportatorii acuzau o creștere semnificativă a tarifelor de asigurare. De partea cealaltă, reprezentanții companiilor de asigurări explicau că dumpingul tarifelor trebuie să înceteze. Drept urmare, guvernul a intervenit și a plafonat, pentru o perioadă, tarifele polițelor de asigurare, calmând, astfel, piața, adică și pe transportatori și pe asiguratori.

Acum, companiile de transport cer schimbarea unor prevederi legislative aflate în dezbatere, dar și a legii taximetriei. Însă mesajul pe care-l transmit reprezentanții companiilor de transport intern nu este deloc clar. În primul rând, pentru că modul lor de comunicare este extrem de greoi și se limitează la a cita paragrafe de legi și regulamente și la a cere demisia ministrului transporturilor. Dacă vorbim despre demisia ministrului, gestul ar fi mai nimerit pentru lipsa performanțelor din domeniul infrastructurii și nu pentru propunerile de modificare a legislației.

Dacă transportatorii sunt neconvingători, ministrul transporturilor are argumente pentru a schimba legislația. El invocă necesitatea implementării unor prevederi racordate la normele europene, care să deschidă piața de transport local. Ministrul Lucian Șova spune că, în ultimii 15 ani, numai 325 de firme, aceleași, efectuează transportul pe rutele interne, iar schimbarea legislației va da posibilitatea și altor companii să poată obține licențe. Bineînțeles, fideli principiilor de concurență, nu putem să nu susținem ideea ca mai multe firme să aibă acces la licențe de transport.

Dar, dincolo de principii se află realitatea. Primul reper al realității este legat de experiențele noastre de consumatori. În ceea ce mă privește, nu pot spune că lucrurile au mers tocmai bine atunci când am folosit transportul intern. De exemplu, de cele mai multe ori, când circul cu un microbuz care mă duce într-o localitate apropiată de București, nu primesc bon fiscal pentru plată, autovehiculul este atât de vechi încât ar trebui scos din circulație și casat de câțiva ani, iar cele mai multe curse sunt atât de aglomerate încât expresia veche „circulăm precum sardelele” este, în continuare, potrivită.

În ceea ce privește situația taximetriei din București, lucrurile sunt într-o degradare continuă. Parcă ne-am întors în anii 90, când taximetriștii refuzau cursele și negociau în stradă tarifele, de parcă nu ar avea aparat de taxare.

Al doilea reper se referă la modul în care a funcționat piața până acum. Specialiștii din domeniu vorbesc despre plicurile de bani care se transportă de la firme către autorități sau despre conexiunile politice obligatorii pe care trebuie să le aibă firmele pentru a-și reînnoi licența. În mod cert, transporturile pe rute interne sunt o piață sălbatică în care se îmbină banii negri cu înțelegeri între companii și politicieni locali. Din acest punct de vedere, este greu de înțeles care sunt motivele pentru care actualul ministru al transporturilor dorește să tulbure modul liniștit și previzibil în care funcționează acum piața de transport intern.

Așadar, legislația este mai puțin importantă pentru consumatorii care și-ar dori o îmbunătățire a serviciilor, o fiscalizare a plăților și, în general, o creștere a calității transportului. Deocamdată, este greu de spus dacă noua legislație va aduce, cu adevărat, ceea ce își doresc consumatorii.

Proteste transportatori: de la schimbări legislative la condiții civilizate pentru călători (AUDIO)