Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Fondul Suveran de Investiții: Statul mulge companiile profitabile la două mâini

fsi.jpg

Sursa imaginii: 
pixabay.com

Undă verde de la guvern pentru înființarea Fondului Suveran de Investiții și Dezvoltare – executivul a adoptat joi proiectul de ordonanță de urgență care stabilește cadrul general de înființare. Nu se știu însă companiile care vor fi incluse în proiect și nici nu se cunoaște cu exactitate destinația banilor. 

Oricât de bune ar fi intențiile, rezultatul va fi unul singur: în lipsa unei strategii clare de management, statul va acapara companiile și va căuta să-și extindă sursele de finanțare pentru propriile politici, e de părere analistul economic George Vulcănescu. Chiar dacă e construit după alte principii, acest instrument de investiții ar fi trebuit copiat după un model de succes. La îndemână este comparația cu Polonia, explică, la RFI, George Vulcănescu: 

G.V.: Faptul că statul golește visteria companiilor pentru a-și umple golurile din zona deficitului bugetar este un aspect. Cam la fel vor funcționa lucrurile și în continuare. Statul va încerca să mulgă companiile pentru ca acesta să poată finanța prezumtivele proiecte. 

Rep.: Dar se schimbă mulgătoarea.

G.V.: Da. Pentru că în momentul ăsta Fondul devine practic reprezentantul statului în Consiliile de Administrație. Statul mulge prectic la două mâini: mulge Fondul și mulge și companiile. 

Rep.: Ce companii ați introduce în acest proiect?

G.V.: Toate companiile profitabile, în special din zona de energie (…) Știm că se înființează un Fond de nouă miliarde de lei. Atenție! Polonia avea la constituire 100 de miliarde. Paradoxal ni se vinde povestea de succes a Fondului Suveran folosindu-se modelul polonez. În condițiile în care fondul din Polonia nu a înglobat acțiuni de la companiile de stat. 

Rep.: Cum selectezi managementul Fondului?

G.V.: Și asta era o chestiune de discutat la Bruxelles! Pentru polonezi, că tot am adus vorba de ei, asta a fost problema. Cum să convingă Bruxelles-ul că acest vehicul investițional este un mecanism economic independent. Și au stabilit că nu va exista exact ce pune acum în Ordonanță guvernul nostrum: un sistem de conducere dualist, stat-privat. La polonezi există doar conducere privată. Manageri din sectorul privat, care nu sunt impuși politic. Ceea ce nu se va întâmpla în România. 

Rep.: Ce putere de decizie va mai avea directorul unei companii de stat, din moment ce trebuie să se raporteze la încă o treaptă ierarhică? 

G.V.: Apare o constrângere suplimentară. Nu trebuie uitat un lucru: directorul unei companii de stat oricum este numit politic. Criteriul politic s-a păstrat. Acum se va aprofunda.  

Rep.: Acest Fond a fost “vândut” populației ca o potențială sursă de finanțare a unor proiecte de tip spitale, proiecte mari de infrastructură, autostrăzi. Până la urmă care ar trebui să fie, cu adevărat, destinația banilor? 

G.V.: (…) În primul rând ne-ar trebui o strategie pentru așa ceva. România are doar niște declarații politice. (…)