Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Bugetul, pe muchie de cuțit

cutit.jpg

Bugetul, pe muchie de cuțit.
Bugetul, pe muchie de cuțit
Image source: 
pixabay.com

Amânarea nepermisă a aprobării bugetului de stat pe anul 2019 naște o serie întreagă de îngrijorări. Nu este vorba despre absența în sine a bugetului care poate fi suplinită printr-un paragraf legal care arată că în primele trei luni ale anului se pot prelua cifrele de buget ale anului trecut. Iar indicatorii de anul trecut sunt suficienți pentru anul 2019. Aceasta nu este în niciun caz o scuză pentru întârzierea adoptării bugetului de stat. Cu atât mai mult cu cât, așa cum există o soluție legală pentru întârzierea adoptării bugetului, există și o prevedere precisă care impune prezentarea bugetului de stat până la jumătatea lunii noiembrie.

Bineînțeles, legea este suficient de vagă pentru a permite întârzierea bugetului de stat. Dar prezentarea la timp a bugetului este un semn de responsabilitate a guvernului, ba chiar în statele din zona euro este deja o cutumă ca proiectul de buget să fie finalizat chiar cu câteva luni înainte de începerea anului. Cazul Italia este un exemplu. Guvernul italian a prezentat Comisiei Europene proiectul de buget chiar din luna octombrie a anului trecut. Ceea ce a permis să existe o negociere susținută pe marginea bugetului, care s-a încheiat cu un compromis din partea celor două părți, în sensul că Italia a mai redus nivelul deficitului bugetar.

Dar Italia nu este nicidecum singurul stat european care pregătește bugetul din timp. Toate statele din zona euro încep să lucreze la buget încă de la jumătatea anului precedent.

România este departe de această situație, iar lipsa unui proiect de buget public naște o serie de calcule și de speculații. Cea mai spectaculoasă cifră apărută în media este că deficitul bugetar ar ajunge anul acesta la 5% din PIB. În absența unor date oficiale este imposibil de confirmat acest nivel, dar cert este că la sfârșitul anului trecut guvernul a emis ordonanța de urgență care are ca efect creșterea veniturilor bugetare.

Singurele cifre bugetare oficiale sunt cele de pe primele 11 luni ale anului trecut. Adică, execuția bugetară până în luna noiembrie 2018. Ce arată datele pe primele 11 luni ale anului trecut?

În primul rând, nivelul deficitului bugetar este îngrijorător. Adică, 2,74% din PIB, mai mult decât dublu față de anul 2017. În termeni nominali, lucrurile sunt și mai dure: deficitul a ajuns la 26,2 miliarde lei, în comparație cu un deficit de 10,2 miliarde lei, în anul 2017.

Analiștii financiari au calculat că pentru a se încadra în deficitul bugetar prognozat pentru anul trecut ar fi nevoie ca deficitul să crească, în luna decembrie, cu doar 0,18% din PIB, adică doar cu două miliarde lei. Ceea ce pare greu de crezut, aproape imposibil, prin prisma experiențelor anterioare. În sensul că de ani de zile, deficitul bugetar explodează în mod tradițional, în ultimele două luni ale anului. În această logică, este puțin probabil ca deficitul bugetar să rămână anul trecut sub 3% din PIB. Dar, cine știe, nimic nu este imposibil. Vom afla cu certitudine la sfârșitul acestei luni, atunci când Ministerul Finanțelor va prezenta execuția bugetară pe anul 2018.

În primele 11 luni ale anului 2018, veniturile bugetare au fost de 27,5% din PIB, cu 33,3 miliarde lei mai mult decât în aceeași perioadă a anului 2017. Veniturile au făcut un salt, dar insuficient. Cheltuielile bugetare au fost mult mai mari, respectiv cu 49 miliarde lei, față de anul precedent. Iar vârfurile de cheltuieli au fost la salarii bugetare, plus 25%, la capitolul dobânzi, plus 25%, și o creștere a așa-ziselor investiții, de fapt a cheltuielilor de apărare.

În aceste condiții, este cu atât mai interesant de văzut cum va arăta proiectul de buget pe anul 2019.

Bugetul, pe muchie de cuțit (AUDIO)