Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Bugetul pe anul 2018: câteva semne de întrebare

buget.jpg

Datele bugetare pe anul trecut au fost publicate oficial. Deficitul bugetar se încadrează în țintă, veniturile cresc, la fel și cheltuielile.
Datele bugetare pe anul trecut au fost publicate oficial. Deficitul bugetar se încadrează în țintă, veniturile cresc, la fel și cheltuielile.
Image source: 
pixabay.com

Mult-așteptatele date bugetare pe anul trecut au fost publicate oficial de Ministerul Finanțelor. Cifrele care privesc veniturile bugetare și deficitul fuseseră anunțate în diverse ocazii și pe diverse canale de oficiali guvernamentali. Un stil cel puțin discutabil, pentru că în mod normal, cifrele bugetare trebuie să fie mai întâi prezentate oficial și abia după aceea comentate. Motivul acestei reguli este destul de simplu. Trebuie ca toată lumea să aibă la dispoziție toate datele pentru a-și face analizele economice.

Cu atât mai mult cu cât, bugetul pe anul 2018 era sub câteva semne de întrebare. Primul, și cel mai mare, era legat de nivelul deficitului bugetar. Trebuie spus că deficitul bugetar la 11 luni ale anului 2018, lăsa un spațiu extrem de mic de manevră pentru ca ținta de deficit, de 2,97% din PIB, să fie atinsă. Mai era un element: în mod tradițional, în ultima lună a fiecărui an, deficitul exploda. Motivele erau cunoscute: la sfârșitul anului, plățile bugetare, către administrațiile publice locale sau către companii, creșteau spectaculos.

Anul trecut, în luna decembrie, minunea s-a produs. Cifrele arată că deficitul a urcat cu numai 0,14% din PIB, în comparație, de exemplu, cu o creștere în decembrie 2017, cu 1,64% din PIB. În felul acesta, deficitul bugetar al anului trecut este chiar mai mic decât cel prognozat, respectiv 2,88% din PIB.

Această performanță lasă, însă, loc unor dubii. Deficitul bugetar anunțat de Ministerul Finanțelor este cel calculat prin metoda de contabilitate așa-numită pe cash. Numai că procedurile europene cer ca deficitul să fie calculat pe baza unui sistem al conturilor europene, care ia în calcul și angajamentele de plată amânate pentru viitor.

Există specialiști care afirmă că guvernul a amânat o parte din cheltuieli, precum rambursările de TVA sau facturile către companii și către administrația locală, pentru a se încadra în ținta de deficit. Acest artificiu bugetar, dacă s-a întâmplat, va fi observat în următoarele luni, atunci când biroul european de statistică va publica deficitul bugetar al României calculat prin metodele europene. Până atunci nu avem decât să ne mirăm și să ne bucurăm că guvernul a încheiat anul trecut cu un deficit bugetar sub 3% din produsul intern brut.

O altă surpriză a bugetului pe anul 2018 este aceea că brusc, în ultima lună a anului, creșterea procentuală a veniturilor a fost mai mare decât cea a cheltuielilor, în comparație cu anul precedent. Tot anul cheltuielile devansau veniturile bugetare, de exemplu, pe primele 11 luni ale anului, cheltuielile bugetare creșteau cu 20% față de anul 2017, iar veniturile cu numai 14%. Pe ultima sută de metri, situația s-a schimbat radical. Veniturile au urcat cu 17% față de anul precedent, iar cheltuielile au crescut cu doar 16%. Acest lucru nu se putea întâmpla decât prin tăierea la sânge a cheltuielilor în luna decembrie a anului trecut. Va trebui să vedem, totuși, care sunt cifrele pe care le va prezenta Eurostat.

O analiză a veniturilor bugetare ne arată o contradicție. Veniturile fiscale au crescut față de anul 2017 cu numai 1,6%. Ceea ce înseamnă că, în termeni reali, adică dacă scădem inflația, veniturile fiscale au scăzut de fapt față de anul 2017. Adică, o mare parte a companiilor, care plătesc impozit pe profit și impozit pe salarii, nu au făcut progrese în comparație cu anul 2017. De asemenea, consumatorii au plătit TVA și accize mai puține decât în urmă cu un an. Sau poate fiscul nu a reușit să reducă suficient evaziunea fiscală.

Cum a crescut nivelul veniturilor bugetare? Pe baza așa-numitelor venituri nefiscale, care au crescut cu 24 de procente. De fapt, este vorba despre bani care au fost luați de la companiile de stat. Un lucru care este foarte posibil să nu se mai poată întâmpla anul acesta.

Cheltuielile au explodat la capitolul salarii (23%), dobânzi (27%) și investiții (22%). Cu precizarea că investițiile includ și cheltuielile de achiziție de armament.

Așadar, bugetul pe anul trecut s-a încheiat, dar dezbaterile vor continua.

Bugetul pe anul 2018: câteva semne de întrebare (AUDIO)
522