Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Industria 4.0, roboții de la Mioveni și mașina viitorului

masina_viitorului.jpg

Industria 4.0, roboții de la Mioveni și mașina viitorului.
Industria 4.0, roboții de la Mioveni și mașina viitorului
Image source: 
pixabay.com

Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) a publicat recent un raport care arată, printre altele, producția auto la nivelul Uniunii Europene. Clasamentul pe anul 2018 este clar. Există un lider de necontestat, Germania, care a produs anul trecut aproximativ 5 milioane de mașini, în scădere totuși cu 10% față de anul precedent. La distanță mare de primul loc se află Spania, Franța, Marea Britanie și Cehia, cu producții cuprinse între 1,4 și 2,1 milioane de mașini. Urmează Slovacia, o țară în care industria auto este coloana vertebrală a economiei, a produs aproximativ un milion de autovehicule.

România este surpriza plăcută a anului 2018. A avut, anul trecut, cea mai mare creștere a producției auto, cu aproximativ 30% față de anul 2017. În plus, România a depășit Ungaria și Polonia în ierarhia numărului de mașini fabricate.

Așadar, 2018 a fost un an bun pentru producătorii auto stabiliți în România, adică pentru Renault și Ford. Trebuie adăugat că industria auto este completată de o mulțime de firme care produc subansamble sau componente auto. Fără îndoială, industria auto, formată din producători și fabrici de componente, este cea mai importantă ramură industrială a României, în acest moment.

Întâmplarea face că, recent, am participat la o conferință organizată de publicația cursdeguvernare.ro având ca temă revoluția industrială 4.0. La conferință, a susținut o prezentare și un reprezentant al grupului Renault. Acesta a vorbit despre stadiul implementării noilor tehnologii la uzina Dacia din Mioveni.

Ce înseamnă Renault, în acest moment, în România? De exemplu, site-ul industrial de la Mioveni cuprinde mai multe fabrici de motoare și de șasiuri. La Mioveni s-au produs, anul trecut, 930.000 de motoare, 630.000 de cutii de viteză, 1,2 milioane de șasiuri auto. În ceea ce privește, producția auto, la Mioveni, s-au fabricat 350.000 de mașini, din cele aproximativ 471.000 de auto produse în România. Iar ținta este ca în anul 2020, la Mioveni să se producă aproximativ 400.000 de autovehicule.

Platforma industrială de la Mioveni se întinde pe o suprafață de 2,4 milioane de metri pătrați și are 16 de fabrici ale unor companii furnizoare de componente auto. Un calcul simplu arată că Reanult produce, în România, o mașină la fiecare 54 secunde.

Grupul francez a dezvoltat în România toate activitățile de afaceri specifice industriei auto: vânzări, service după vânzare, finanțare, aprovizionare, design și studierea pieței, testarea mașinilor și, bineînțeles, producția.

În ceea ce privește tehnologia informației, România este a doua țară din grupul Renault în funcție de dotarea cu echipamente IT. Astfel, compania își desfășoară activitatea în patru locații, a dezvoltat o rețea cu o lungime de 2.500 de kilometri, utilizează 223 de servere, există 8.600 de puncte de lucru și 13.000 de aparate telefonice mobile sau fixe. Este, după cum se poate observa, o bună zestre de echipamente tehnologice.

Dar, industria auto privește spre viitor sau mai exact construiește de acum mașina viitorului. Caracteristicile vehiculului le știm: trebuie să fie ecologic, autonom, conectat și personalizat.

Dar pentru a produce o mașină a viitorului este nevoie de transformarea digitală a fabricii. O transformare care la Mioveni a început deja. Iar fabrica va arăta în felul următor: activitatea industrială va fi acoperită în totalitate de internet WIFI, în uzină vor lucra 800 de roboți, operatorii și supraveghetorii producției vor utiliza 700 de tablete, dronele vor fi și ele folosite în procesul de producție, vor exista 4.000 de pachete de monitorizare a furnizorilor și, în general, noile tehnologii, precum Internetul lucrurilor, big data sau imprimantele 3D, vor fi utilizate. Nu este SF. Uzina de la Mioveni a început deja să introducă aceste tehnologii. Deci, industria 4.0 este deja în România. Din păcate, într-un număr limitat de fabrici.

Industria 4.0, roboții de la Mioveni și mașina viitorului (AUDIO)