Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Taxi vs. Uber sau cum se dau lupte grele între vechea și noua economie

taxi_uber.jpg

Image source: 
www.pixabay.com

Ieri, patronatele companiilor de taximetrie au protestat la București pentru a doua zi consecutiv împotriva Uber și a legislației specifice. Conflictul este mai vechi și depășește granițele României ajungând la nivel european. Deocamdată, situația este la stadiul de conflict. Taximetriștii clasici vor amendarea legislației în așa fel încât practic să excludă de pe piață aplicația Uber.

Consumatorii au o poziție clară. Ei își doresc concurență și drept urmare vor ca Uber să rămână în piață. Mi s-a întâmplat să circul de câteva ori cu Uber.

Experiența a fost cât se poate de plăcută. Șoferul nu mi s-a plâns că tocmai ar fi vrut să se retragă și că destinația mea îl încurcă teribil. De asemenea, șoferul nu m-a întrebat pe un ton fals politicos dacă mă deranjează fumatul, în timp ce își aprinde o țigară. În același timp, nu am plătit cu cash, ci prin cont. Este adevărat că m-a costat cu aproape 50% mai mult decât cursa făcută cu un taxi clasic.

Prin contrast, companiile de taximetrie s-au întors parcă în timp, în anii 90. Adică, din nou, unii șoferi de taxi refuză curse, în pofida legii sau încearcă să negocieze tariful cu clienții fără a ține cont de aparatul de taxat. La fel, mașinile sunt tot mai vechi, tot mai neîngrijite, iar a reuși să găsești un taximetru curat și în care nu miroase a tutun este deja o performanță. Una peste alta, condițiile de transport în taxiurile clasice s-au degradat continuu în ultimii ani. Pe măsură ce tarifele au crescut.

Din toate aceste motive, consumatorii își doresc ca Uber să râmână în piață. Este greu de spus dacă va fi posibil, pentru că guvernul a promis că va modifica legea așa cum doresc companiile de taxi.

Până în acest moment, argumentele aduse în discuție sunt pur subiective. Taximetriștii susțin că Uber acționează ilegal și că aplicația nu are autorizație și nu plătește taxe și impozite în România. Invers, reprezentanții Uber susțineau anul trecut că firma plătește taxe și impozite de trei ori mai mari decât toate cele nouă companii de taxi din București. În același timp, pe piață există tot felul de zvonuri. Unii taximetriști susțin că 25% din veniturile Uber trec prin Olanda. Alții spun că prin Irlanda. Și așa mai departe.

Din toată această ceartă lipsește exact cine este chemat să facă lumina asupra controverselor: administrația. Nu se știe dacă fiscul român știe care este modelul financiar al platformei Uber, daca platește taxe și impozite în România și care este cuantumul acestora. Ar trebui ca administrația să facă publice datele financiare al companiilor, adică nivelul taxelor și impozitelor plătite de către concurenți. Pentru că este posibil ca Uber să facă optimizare fiscală, dar la fel de probabil este că și companiile autohtone de taxi încearcă să își minimizeze pe cât posibil impozitele și taxele plătite către buget. De aceea, o comparație prezentată public ar fi extrem de importantă pentru ca opinia publică să poată judeca în mod corect. Dar, marea întrebare este: au autoritățile aceste date astfel încât să poată lua o decizie în cunoștință de cauză? După cum s-a adoptat Ordonanța 114, fără dialog și fără studii de impact, este posibil ca și în cazul taximetriști împotriva Uber să se ia o decizie în necunoștință de cauză.

Adevărul este că modelul de business al taximetriei clasice și al Uber seamănă până la un punct. În sensul că și companiile de taxi și platforma Uber lucrează cu colaboratori care sunt înregistrați ca persoană fizică autorizată sau au o microîntreprindere. Iar toți aceștia plătesc contribuțiile de asigurări, impozitul și taxele.

Diferența importantă dintre taxi și Uber este că platforma digitală nu este obligată legal să obțină licențe de la Consiliul Local. Dar dacă ar lucra pe bază de licențe atunci nu ar mai fi Uber, ci companie de taxi clasică.

Adevărul este că vechii taximetriști dau lupte grele cu noua economie, reprezentată de Uber. Dar, dincolo de aceste bătălii de afaceri, important este ca decizia finală să fie în favoarea clienților.

 

Taxi vs. Uber sau cum se dau lupte grele între vechea și noua economie (AUDIO)