Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


RABLA 2019 vs importul de mașini SH: "O picătură într-un pahar cu apă"

trafic.jpg

Image source: 
pixabay.com

Prin bugetul alocat, de 322 milioane lei, aproximativ 35 de mii de români vor avea posibilitatea să-şi înlocuiască maşinile mai vechi de 8 ani cu altele noi puţin poluante. Vom continua aşadar cel mai longeviv program guvernamental 'Rabla clasic' care, anul acesta, se află la cea de a 15-a ediţie -  a transmis premierul Dăncilă. În paralel însă, importurile de mașini la mâna a doua sunt în continuă creștere, iar autoritățile au admis că nu au reușit să găsească o formulă eficientă de taxă auto. 

 

În aceste condiții, bugetul alocat Programului RABLA nu înseamnă mare lucru în termeni de reînnoire a parcului auto. Însă este un ajutor cert pentru industria producătoare de mașini, după cum explică la RFI jurnalistul auto Bogdan Mirică: 

Bogan Mirică: Nu înseamnă foarte mult. Înseamnă o picătură într-un pahar cu apă, dacă îmi permiteți. Însă, toată lumea așteaptă Rabla. Toți importatorii de mașini de la noi așteaptă Rabla ca pe o pâine cladă din care vor rupe fiecare câte o bucățică, în așa fel încât să își mulțumească clienții. Nu e foarte mult având în vedere că vorbim de aproape câteva sute de mii de mașini second hand care intră în România. Prin urmare, vom continua să avem un parc auto destul de îmbătrânit.

Reporter: Spuneți că Rabla e un program important pentru industrie. În planul mediului lucrurile ar putea fi și mai complicate o dată cu renunțarea de către Germania, gradual, la mașinile diesel. Există temerea că toate aceste mașini vor ajunge în România și Bulgaria?

B.M: Nu cred că e cazul să avem o temere. Avem o certitudine că aceste mașini ajung din Germania în România și în prezent. Fie că vorbim despre un program de ecologizare a Germaniei, fie că nu vorbim despre el, majoritatea mașinilor care ajung din Germania la noi sunt diesel. 

Rep: Cum vă explicați faptul că autoritățile române au comunicat cumva nonșalant că nu au reușit să găsească o formulă adecvată de taxare?

B.M: Cred că ar trebui să îi reînviem pe Pitagora și Aristotel să ne calculeze ei această formulă pentru că pare ireal faptul că după doi ani și jumătate, aproape trei de când am renunțat la taxa auto, încă nu s-a găsit o formulă de calcul și o formulă de impozitare care să taxeze ceva mai aspru mașinile care poluează și să limiteze astfel introducerea mașinilor second hand cu un aflux atât de mare pe piața din România.

Rep: Dumneavoastră ce evaluare aveți, strict pe partea aceasta? 

B.M: Cred că cea mai bună impozitare se poate face în funcție de rata de emisie a mașinilor. Această rată este cât se poate de transparentă și publică. Fiecare mașină vine cu emisiile anunțate. Bineînțeles că și taxarea în funcție de capacitatea cilindrică poate fi o soluție, dar nu e neapărat cea mai potivită. Cred că în primul și în primul rând trebuie să ținem cont de emisiile mașinii. 

Rep: Avem cel mai consistent ecovoucher din Uniunea Europeană, în jur de 10.000 de euro pentru mașinile electrice 100%, se mândresc autoritățile. Câți români își cumpără o mașină electrică 100%?

B.M: Există foarte mulți români care încep să se gândească la o mașină electrică tocmai pentru că primesc acest ecovoucher. Îi ajută să achiziționeze niște vehicule care și așa sunt destul de scumpe. Prin urmare, zic că ar trebui să ne bucurăm pe cât posibil de acest ecovoucher și să tragem tare să ne cumpărăm o mașină electrică acum, atât timp cât el este disponibil.

Rep: Există infrastructură pentru asta?

B.M: Infrastructura este în fază incipentă, însă promisiunile sunt mari. Promite să crească destul de mult. În București sunt foarte multe stații de încărcare, unele chiar foarte rapide. Prin urmare, se poate trăi cu o mașină elctrică în București și în marile orașe. Se poate face chiar și naveta între anumite destinații, cu condiția ca publicul să se educe în acest sens.