Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


SUA pierde primul loc în clasamentul competitivității. România rămâne pe poziția 49

competitie.jpg

O companie de consultanță elvețiană a publicat clasamentul statelor privind competititvitatea. România rămâne pe locul 49 din 63 de state analizate.
O companie de consultanță elvețiană a publicat clasamentul statelor privind competititvitatea. România rămâne pe locul 49 din 63 de state analizate. SUA pierde prima poziție.
Image source: 
pixabay.com

Compania de consultanță elevețiană IMD a publicat ieri tradiționalul studiu privind competitivitatea globală. În afara clasamentului general, acolo unde pe primele locuri se află Singapore, Hong Kong și Statele Unite, studiul prezintă și o analiză a țărilor. Mai trebuie spus că după câțiva ani, Statele Unite pierd prima poziție în acest clasament fiind devansate de Singapore și Hong Kong.

România este și ea inclusă în analiză. La nivel global, România se află pe locul 49 din 63 de state analizate. Nu este o poziție surprinzătoare, pentru că anul trecut, România se afla exact pe același loc, 49. Dar, noutatea acestui studiu nu este clasamentul general, ci analiza care ne arată indicatorii luați în calcul la stabilirea competitivității.

Așadar, în ceea ce privește indicatorii economici și sociali generali, România se află în cele mai multe cazuri în a doua parte a clasamentului. Este vorba despre PIB și PIB pe cap de locuitor, inflație și deficit de cont curent. România se află în zona de mijloc la capitolele numărul populației și forța de muncă. În fine, cele mai bune locuri ocupate în ierarhia indicatorilor economici generali sunt în ceea ce privește creșterea economică și rata scăzută a șomajului. Aceștia sunt indicatorii care au urcat România în clasament.

Provocările care stau în fața acestui an, numite în analiză, sunt creșterea absorbției de fonduri europene, creșterea investițiilor străine directe, găsirea unor soluții de creștere sustenabilă și modernizarea sistemului educațional.

Dar analiza merge mai în profunzime, în sensul că prezintă indicatorii la care România a făcut progrese, în ultimul an de zile, dar și pe cei care la care s-au înregistrat scăderi de rating.

Creșterile s-au înregistrat în ceea ce privește finanțele publice, birocrația, transparența, fondurile de pensii, infrastructura de sănătate, corupția, politicile guvernamentale, evaziunea sau legislația privind șomajul.

La polul opus, există și un pachet de indicatori în declin format din stabilitatea ratei de schimb, inflația, formarea brută de capital, adică investițiile, sau protecționismul și deficitul de cont curent.

Trecând la un alt capitol, cel al factorilor care contează pentru a arăta atractivitatea unei economii, putem numi o parte dintre ele, precum: abilitățile forței de muncă, nivelul de educație universitară, costurile cu forța de muncă, un mediu economic prietenos sau accesul la finanțare. După cum se poate observa, clasamentul competitivității include elemente de metodologie, dar și indicatori macroeconomici.

Dar studiul coboară și mai mult cu analiza către indicatori calitativi, nu doar cantitativi. Este vorba despre situația competitivității la nivel digital. La acest capitol, România a făcut progrese față de anul trecut, urcând de pe poziția 54 pe locul 47. Este o creștere care vine din îmbunătățirea a trei factori: nivelul cunoașterii, tehnologia și „liniile roșii” ale viitorului.

În ceea ce privește nivelul cunoașterii, pentru stabilirea clasamentului au fost luate în calcul trei categorii de factori: talentul forțelor umane, educația și situația cercetării. Fiecare din acești factori sunt împărțiți în subfactori, precum testele PISA, experiența internațională, fluxurile internaționale nete de studenți, dar și ponderea cheltuielilor cu educația și cu cercetarea-dezvoltarea în raport de total cheltuieli, nivelul de educație universitară sau în fine, numărul de femei care au diplomă universitară.

Aceste exemple arată cât de complex este indicatorul competitivității și pe cât de multe informații se sprijină. Din păcate, din această sinteză, România nu iese prea bine, respectiv se află pe locul 49 din 63 de state.