Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Impozitul zero în IT, măsura luată din întâmplare, la propunerea "unei doamne": Ce justificare are acum facilitatea?

it_impozit.jpg

Image source: 
pixabay.com

Continuă dezbaterile pe marginea facilității, respectiv a menținerii statutului de care beneficiază industria IT, exceptată de la plata impozitului pe venit. Inițiatorul acestei prevederi adoptate la începutul anilor 2000, Varujan Pambuccian spune, la RFI, că s-a ajuns la impozit zero dintr-o întâmplare. Chiar și așa însă, măsura și-ar fi produs roadele și o face în continuare și ar trebui, în context, menținută cel puțn zece ani, justifică deputatul.

Varujan Pambuccian: A plecat de la o discuție pe care am avut-o cu cei de la NIS în 1998. Realitatea arăta că pregăteam cam 2000 de specialiști pe an, plecau 2000 de specialiști pe an. Era un joc cu scor nul. Impozitul pe salariu în acel moment era în jur de 35% - 40 %. Atunci, noi am propus o scădere  a impozitului pentru undeva la 8%. Am realizat-o cu zero dintr-o întâmplare. Ultima discuție am avut-o cu o doamnă de la Ministerul de fInanțe și dânsa a propus zero din motive de simplitate a calculului și de armonizare cu legislația care deja exista la acea dată. Astăzi suntem într-un punct de inflexiune. Global vorbind, cererea continuă să fie mare. Există o competiție foarte puternică între România și Polonia pe zona de outsourcing, din păcate. Problema noastră este legată de cam încă zece ani în care această măsură trebuie menținută. După zece ani meseria aceasta, de developer, va intra în declin, va începe să dispară, din cauza utilizării din ce în ce mai serioase a inteligenței artificiale. Pe oamenii care lucrează acum în domeniul acesta trebuie să îi dirijăm către alte domenii care vor fi domenii de vârf. Trebuie să-i păstrăm în România, să-i păstrăm într-un domeniu de genul acesta și să îi dirijăm spre alte domenii care să tragă mai departe economia. Am gândit lucrurile astfel încât să-l ajut pe acel acare e tare să fie și mai tare pentru că ceea ce se întoarce de la el către mine, stat, o să fie și mai mult.

Reporter: Eu sunt perfect de acord și vă înțeleg până la capăt. Sunt argumente aproape de necombătut. Discuția poate că nu e dacă trebuie sau nu IT-iștii exceptați. Este și o analiză a efectelor poate mai puțin plăcute pe care le are această scutire de la impozite. Vă dau un exemplu banal aparent. Vă dau exemplul orașului Cluj-Napoca. Cluj-Napoca, pe de o parte, se dezvoltă spectaculos și vedem asta. Vedem partea plină a paharului. Pe de altă parte, concentrarea industriei IT acolo, cu venituri mult peste medie, nu este problematică?

V.P: Creează o problemă populației ne IT. Asta este. Astea sunt efecte colaterale peste tot. Nu se întâmplă doar în România, ci peste tot în lume. Uitați-vă la Boston, la Silicon Valley. E același lucru.

Rep: Trebuie gestionate și aceste efecte colaterale sau se întâmplă și aia e, constatăm că se întâmplă și nu avem ce face? 

V.P: Cred că acolo gestiunea nu poate să fie făcută de autoritatea publică centrală și nu la nivel ăsta trebuie gândită gestionarea unor situații de tipul ăsta. Ea trebuie gândită de autoritatea publică locală. În Iași e aceeași situație.

Rep: O industrie care are o serie de facilități fiscale, o industrie care aduce o serie de beneficii, pe care nu le contestă nimeni și a atins totuși, un potențial, a atins ce trebuia să livreze? Sunt și voci care spun că nu ne-am transformat într-un Silicon Valley al Balcanilor.

V.P: Silicon Valley este un fenomen unic. El se bazează nu atât de mult pe expertiză în programare, cât pe capacitate de inovare, pe existența unui birou de patente în Statele Unite, care nu seamănă deloc cu cel european și pe existența unei piețe uriașe, cea a Statelor Unite, pe care au acces toți. Aici este vital. Se bazează și pe existența unor investitori foarte puternici. Sunt lucruri care nu se pot compara. Ce înseamnă să fii Silicon Valley al Balcanilor? 

Rep: Dați-mi voie să fiu barbar și să întreb cum se face ca într-o țară de IT-iști, Ministerul de finanțe sau ANAF, în continuare scormonesc după o bază de date unitară, informatizată. Nivelul de informatizare este ridicol. 

V.P: Asta este o poveste complet diferită. Dacă vreți, asta merită o emisiune în sine. Știu foarte foarte bine de ce nu s-a întâmplat.

Rep: Spuneți-mi într-o propoziție, două și facem și emisiunea fără probleme.

V.P: Pentru că avem o lege tâmpită a funcționarului public care îi face pe aceștia inamovibili și pentru că din punctul lor de vedere ministrul vine, pleacă, nu are nicio importanță cine e, lucrurile se fac tot așa cum vor ei. Atunci când se văd amenințati există și o solidaritate uriașă între ei. Nu am reușit nici măcar să îi conving să ofere informații dintr-o bază de date către o altă instituție publică. Este ridicol. Avem adresa și la poliție și la Casa de asigurări de sănătate și la Casa de pensii, dacă omul e pensionar. Dacă îți schimbi adresa trebuie să te duci în trei locuri. Noi nu rezolvăm asta pentru că nimeni nu vrea să ofere acces unei alte instituții la baza de date

 

209