Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


ANCOM avertizează: Dacă guvernul nu abrogă OUG 114, licitația pentru 5G e compromisă (intv AUDIO)

5g.jpg

Image source: 
pixabay.com

Avertisment de la Arbitrul telecom: Dacă Guvernul nu abrogă rapid OUG 114, lansarea licitației pentru servicii 5G în acest an este compromisă. La cum stau lucrurile acum, pentru operatori costurile vor depăși beneficiile, explică la RFI Eduard Lovin, vicepreședinte ANCOM. 
Presiunea este cu atât mai mare cu cât guvernul a făcut bugetul pe 2019 incluzând venituri din vânzarea așa numitelor licențe 5G:

 

Eduard Lovin: După cum știți, ANCOM nu a susținut prevederile OUG 114, așa cum am comunicat și cu industria în discuții cooperatorii și cu reprezentanții guvernului pe această temă. Sunt mai multe elemente în articolele privitoare la telecom care ar avea un impact negativ asupra dezvoltării rețelelor de comunicații fixe sau mobile în România.

Reporter: Mai pe șleau, ce v-au spus operatorii? Ați ținut un dialog constant cu ei.

E.L: Să facem referire strict la proiectul licitației pentru alocarea benzilor de frecvențe în vederea dezvoltării noilor generații de comunicații 5G. Dacă s-ar aplica ad litteram prevederile acestei ordonanțe ar duce la niște prețuri de plecare care ar depăși semnificativ veniturile totale ale întreg sectorului de comunicații electronice din România. Ar duce la o valoare ca prețuri de plecare de câteva miliarde de euro. Este o valoare complet inaplicabilă și nerealistă pentru piața de telecomunicații din România. 

Rep: Cineva din exterior stă acum și se întreabă ce s-a schimbat între timp. Dacă nu ați avizat Ordonanța 114 și v-ați făcut public punctul de vedere, dacă înainte nu v-au ascultat cei din Parlament și din Guvern, de ce v-ar asculta acum? Ce se schimbă între timp? 

E.L: Este vorba despre calendarul pe care l-am adoptat în consultare publică cu industria și cu toate instituțiile interesate de această piață și de dezvoltarea 5G în România. Acest calendar trebuie respectat întru totul. Mă refer la ieșirea spre consultare publică cu caietul de sarcini, cu întreaga documentație caiet de sarcini pentru procedura de licitație 5G. Dacă nu îl avem scos spre consultare în interval de maxim o lună, atunci nu va mai fi timp fizic pentru a derula întreaga procedură de licitații cu tot ceea ce presupune ea până la finalul acestui an. Implicit, se vor decala toate termenele și se va ajunge ca undeva anul viitor să se poată finaliza această procedură. 

Rep: Mi-ați anticipat cumva întrebarea. Realist vorbind, ce șanse sunt să avem licitația pentru așa numitele licențe 5G anul acesta? Știm cu toții cum e vara în România.

E.L: Noi suntem optimiști. În baza ultimelor discuții pe care le-am avut și în comisii în Parlament și cu reprezentanți ai executivului, credem că s-a înțeles importanța acestei dezvoltări și faptul că este absolut necesar ca acele articole referitoare la telecom din Ordonanța 114 să fie abrogate sau eliminate sau schimbate radical și revenit pe fond la situația juridică dinainte, la legea cadru a telecomunicațiilor, la Ordonanța 111, care abilitează Guvernul să dea prin hotărâre de guvern, nu la nivel de lege, de OUG, la propunerea arbitrului telecom prețuri de plecare în licitația de alocare de benzi de frecvență.

Rep: Există un preț estimat?

E.L: Există un preț de pornire în licitație estimat de noi și comunicat la solicitarea Ministerului finanțelor încă de la finalul anului trecut, din noiembrie sau început de decembrie, când s-au făcut proiecțiile bugetare pentru anul acesta. Acele estimări cumulate pentru primele benzi de frecvență pe care le-am anunțat că le scoatem la licitație, erau în jurul valorii de două miliarde de ron, ca prețuri de plecare minimale într-o licitație.

Rep: Cât de mare e această problemă că executivul a alcătuit bugetul de stat pe anul în curs incluzând venituri din vânzarea benzilor de frecvență?

E.L: Bănuiesc că pe legea finanțelor publice orice proiecție bugetară, dacă nu se realizează se contabilizează la un deficit.

Rep: LA ANCOM există vreo prEocupare referitoare la intenția Huawei, de exemplu, de a participa la o licitație în colaborare cu un operator? Există vreo temere de securitatea similară cu ce se întâmplă în unele țări europene?

E.L: După cum știți, noi suntem reglementatorul pieței telecomunicațiilor. Până în momentul de față nu ni s-a cerut o opinie din partea niciunei instituții guvernamentale sau legislative sau de altă natură cu referire la elemente de tipul acesta, care, până la urmă, țin de securitate cibernetică și securitate națională la modul general.

Rep: Dar în cadru închis, neaccesibil publicului, există o preocupare, inclusiv la ANCOM pentru Huawei?

E.L: Suntem și noi conectați la toate dezbaterile publice. Ne preocupă subiectul pentru a fi la curent cu ultimele evoluții și pentru a fi în măsură să răspundem la un moment dat și noi dacă vom fi întrebați oficial. Acest aspect nu ține de o reglementare tarifară sau o reglementare de terminare apeluri dintr-o rețea în alta. Încă o dată, aspectele la care faceți referire țin mai mult de preocupări ale unor instituții din sfera securității naționale. 

Rep: Sigur, dar dacă vi se cere un punct de vedere pe un palier de competența ANCOM înțeleg că veți fi pregătiți să-l dați?

E.L: Dacă nu vom fi pregătiți vom studia la momentul potrivit și vom da un răspuns cât mai profesionist.