Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


România: mașini vechi, la mâna a doua și poluante

masini.jpg

Image source: 
Wikipedia

O analiză a Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) arată situația în care se află parcul auto din România. Cifrele nu sunt deloc încurajatoare. Ba dimpotrivă, ele arată starea de-a dreptul deplorabilă în care se află mașinile din România.

Iată coordonatele importante. În ultimii 11 ani, numărul de mașini din România a crescut cu aproape trei milioane. În anul 2007, numărul de mașini din România era de 3,5 milioane, iar la finalul anului trecut ajunsese la 6,4 milioane.

Creșterea parcului auto nu este, totuși, cea mai bună veste. De ce? Pentru că, de exemplu, în anul 2010, mașinile mai vechi de 15 ani erau în proporție de 26% din total, în timp ce la sfârșitul anului trecut ponderea mașinilor mai vechi de 15 ani crescuse la 47%.

Este rezultatul unei situații complicate creată de introducerea taxei de primă înmatriculare și de toate peregrinările prin care a trecut această taxă. Un lucru este cert: indiferent cât de contestată a fost taxa de primă înmatriculare, a avut o utilitate foarte concretă și anume a limitat importurile de mașini second-hand. Nu a fost o măsură deloc populară, dar a avut eficiența sa într-un moment în care industria auto din România era în expansiune și își reducea importurile de mașini la mâna a doua care explodaseră după anii 90.

Taxa de primă înmatriculare a făcut obiectul unor lungi procese la Curtea Europeană de Justiție, care au dat câștig de cauză celor care au plătit taxa și au condamnat România să o restituie. Pentru o perioadă, taxa a fost înlocuită cu un timbru de mediu, care a dispărut și el de mai bine de doi ani.

Lipsa taxei și timbrului a inflamat importurile de mașini second-hand. Ce a mai rămas din taxa de primă înmatriculare? Doar un tip de marketing politic, în sensul că recent ministrul finanțelor îi asigura pe toți plătitorii că își vor primi banii de taxă, ba chiar a precizat și suma pusă la dispoziție de minister, respectiv 650 milioane lei. De altfel, în ultimii ani, restituirea taxei auto a grevat bugetul de stat de aproximativ 3,1 miliarde lei.

Să ne întoarcem la analiza APIA. Vârsta medie a mașinilor din România este de 15,4 ani, media Uniunii Europene fiind, în anul 2016, de 11 ani. Sunt, însă, trei județe, Mehedinți, Caraș Severin și Suceava, care au o vârstă medie auto de peste 17 ani. Aproape jumătate din mașinile din România, 47%, au o vârstă mai mare de 15 ani, ceea ce le califică pentru a accesa programul Rabla.

O altă ramură a analizei parcului auto este în funcție de tipul de combustibil folosit. În ultimii 11 ani, ponderea mașinilor diesel aproape că s-a dublat, de la 24%, în anul 2007, la 44%, anul trecut. Mașinile care consumă motorină sunt în majoritate în regiunea de Nord-Vest, una dintre cele mai sărace regiuni din Uniunea Europeană și cea mai slab dezvoltată din România. În schimb, în regiunea de Sud, mașinile care utilizează benzina sunt în proporție de 61%.

Un alt indicator pentru parcul auto este gradul de motorizare. România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană cu 328 unități la mia de locuitori, media europeană fiind, în anul 2016, de 587 mașini la o mie de locuitori.

O analiză combinată a vechimii parcului auto și a motorizării ne arată că sunt județe, precum Botoșani, Vaslui, Teleorman și Iași, în care sunt puține mașini și vechi. Sunt, de asemenea, județe, Arad, Alba, Caraș-Severin sau Satu Mare, în care sunt mașini mai multe, dar tot vechi.

În concluzie, mașinile din România sunt vechi, dominate de second-hand și mai puține decât media europeană. Dincolo de problema privind poluarea aerului sau pericolul de accidente, starea actuală a parcului auto are un efect important asupra încasărilor bugetare. În sensul că vînzarea de mașini noi, fabricate în România aduce un plus important la bugetul de stat. Nu este cazul. Românii cumpără, în continuare, mașini second-hand, fabricate în afara țării.