Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Culmea politicilor publice în educație: 10 lei pe zi pentru copiii care nu au absențe

scoala.jpg

Economistul Cristian Socol, un apropiat al PSD, propune acordarea a 10 lei pe zi pentru elevii care nu au absențe de la școală.
Economistul Cristian Socol, un apropiat al PSD, propune acordarea a 10 lei pe zi pentru elevii care nu au absențe de la școală.
Image source: 
Pixabay

Uneori, întâmplarea poate să joace feste. Probabil că întâmplător, la distanță de câteva zile, Societatea Academică din România și economistul Cristian Socol, un apropiat al PSD și unul dintre gânditorii programului de guvernare, au prezentat, separat, câteva propuneri de soluții pentru îmbunătățirea sistemului de educație.

Societatea Academică din România a făcut public un raport de analiză privind starea învățământului preuniversitar, iar Cristian Socol a prezentat pe Facebook prioritățile de guvernare ale celei de a doua părți a acestui an. Printre altele, Socol propune ca fiecare elev care se duce la școală să primească un voucher în valoare de 10 lei pe zi. Banii, sub formă de vouchere, vor fi primiți de elevii care au avut prezență integrală la școală. În anul școlar 2019-2020, voucherele vor fi acordate pentru elevii din ciclul primar, iar în anul școlar următor vor primi bani și elevii din învățământul gimnazial.

Ce soluție simplă și în spiritul actualului program de guvenare! După ce bugetarii, pensionarii, medicii, profesorii și studenții au primit venituri mai mari sau alte facilități, a venit și rândul copiilor. Cei mai silitori, care nu au nicio absență, vor primi 10 lei pe zi, prin intermediul unor vouchere.

Spre deosebire de propunerea dlui Socol, Societatea Academică din România realizează o analiză mult mai solidă. Iată o serie de elemente. Studiul pleacă de la constatarea că de fiecare dată când se discută despre schimbări de impact se ajunge inevitabil la subiectul finanțare. Toată lumea știe că principiul aplicat este finanțarea pe elev. Sintagma sună bine, dar cum se aplică ea în practică? Raportul SAR explică modul în care se derulează finanțarea pe elev. Și lucrurile nu sunt tocmai simple.

Analiza arată că există, în primul rând, o finanțare de bază, care trebuie să asigure desfășurarea normală a procesului educațional. Această finanțare acoperă cheltuielile cu cadrele didactice (venituri salariale, pregătirea profesională a acestora) plus bunurile și serviciile. Practic, se determină un cost standard pe elev, calculat în funcție de mai mulți indicatori, precum nivelul de învățământ, profilul, specializarea, dar și de densitatea elevilor în zonă, limba de predare și alți factori.

Ce acoperă cheltuielile cu bunurile și serviciile? Raportul constată că acest capitol de cheltuieli este suplimentat la foarte mult școli cu bani de la părinți. Adică, așa-numitele fonduri ale clasei sau ale școlii sunt chiar banii care se cheltuie pentru o mai bună dotare a claselor sau laboratoarelor. Studiul le numește plăți informale achitate de părinți pentru a suplimenta bunurile și serviciile oferite de școală.

Există apoi o așa-numită finanțare complementară care ar trebui să acopere cheltuielile de capital, adică investițiile. Doar că aceste finanțări sunt folosite cu precădere pentru plata cheltuielilor de funcționare. Atenție, aceste cheltuieli nu mai respectă principiul „finanțarea urmează elevul”.

În fine, există și o a treia sursă de finanțare, numită suplimentară. Din această sursă ar trebui premiate unitățile școlare cu rezultate deosebite. Numai că, raportul spune că, practic, nu s-a acordat niciun leu prin finanțare suplimentară.

Costul standard pe elev a crescut cu 49 lei, de la 321 lei, în anul 2016, la 370 lei, anul acesta. Dacă scădem inflația, se ajunge la o creștere cu 9,5%.

Studiul Societății Academice din România prezintă 12 propuneri pentru îmbunătățirea politicilor publice în domeniul educației. Ele sunt destul de diferite și foarte concrete, dar, în esență, este vorba despre creșterea alocărilor per elev, dar și de o diversificare a criteriilor, în sensul luării în calcul a abandonului școlar, deprivării materiale, specificul zonei și riscul de segregare. Este, totuși, cu totul altceva decât propunerea dlui Socol de a da 10 lei pe zi copiilor care nu au absențe de la școală.

Analistul economic Constantin Rudnițchi despre Culmea politicilor publice în educație: 10 lei pe zi pentru copiii care nu au absențe