Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Vargha Moayed, Chief Strategy Officer UiPath: "rezervele de specialiști IT în România încep să fie insuficiente"

foto_vargha_moayed.jpg

Image source: 
RFI România

Continuăm seria de interviuri realizate la Forumul economic “Poveștile care schimbă jocul”, organizat săptămâna trecută de Camera Franceză de Comerț și Industrie din România și comitetul român al Consilierilor de Comerț Exterior ai Franței... Astăzi, un dialog cu Vargha Moayed, Chief Strategy Officer UiPath.

R: Un panel foarte interesant, French Tech și dumneavoastră, o companie românească care înțeleg că v-ați mutat la New York?

Sediul nostru global este la New York, dar în România avem în continuare cele mai mari birouri la București, și cea mai mare parte din procesele de cercetare și dezvoltare au loc în România. Însă într-adevăr, dacă vrem să fim o companie tech globală, prezența în SUA este un atu. Pentru că în lumea tehnologiei, există un întreg ecosistem în Statele Unite, în termeni de investiții, de competențe, de analiști. De aceea atunci când am avut investiții majore provenind de la fonduri cu capital de risc din California, am decis să ne instalăm sediul global al New York.

R: Iar dumneavoastră lucrați de la New York?

Eu am biroul în București, însă două treimi din timp mi le petrec prin aeroporturi.

R: La acest forum s-a vorbit foarte mult despre inovație. Este cuvântul pe care l-am auzit cel mai des în raport cu lumea afacerilor, a business-ului etc. Sunteți în domeniul potrivit de activitate, toată lumea inovează...

Da, pentru noi inovația este în centrul activităților noastre. Împreună cu alte două companii, am participat la crearea unei noi categorii de tehnologii pentru afaceri, adică RPA, robotizarea proceselor.

R: Spuneți-ne în câteva cuvinte pe înțelesul tuturor ce face societatea dumneavoastră, ce tip de software ați dezvoltat?

Ei bine, deși se numește robot, nu este vorba despre un robot în sensul fizic al cuvântului, este de fapt un program informatic care permite realizarea pe un calculator a ceea ce face un om dar fără nicio prezență umană. Cu alte cuvinte, în timp ce soft-ul nostru rulează, veți vedea pe ecranul calculatorului cum se deschide un fișier excel, cum apar date în el, operațiuni de copy-paste, trimitere de email-uri, răspunsuri la email-uri, fără să fie cineva așezat în fața acelui calculator. Cumva ca pianele din filmele western care cântau singure, fără pianist. Este un robot, un white collar robot. În uzine veți găsi roboți blue collar, care fabrică automobile, se văd acele brațe, roboți fizici... Iar noi avem un robot care face muncă de birou, administrativă.

R: Îmi vine deseori întrebarea următoare atunci când aud despre roboți, inovație, despre faptul că oamenii nu mai trebuie să asume anumite sarcini: cum vedeți lumea de mâine, dumneavoastră care sunteți în interiorul acestui univers? Oamenii își vor avea în continuare locul lor în viitor?

Da, sigur că da. Cred că acesta este destinul oamenilor, să inoveze constant, să-și ușureze viața. Deci oamenii inovează pentru a putea face mai multe lucruri pasionante și mai puține lucruri neinteresante. Astăzi nimeni nu mai vrea să călătorească de la București la Constanța pe spinarea unui măgar. Suntem foarte bucuroși să avem mașini și autostrăzi - este de altfel singura autostradă – glumesc... Inovația este intrinsecă naturii umane și de fiecare dată când inovăm, oamenii se tem că în urma inovației unii își vor pierde locul de muncă, când de fapt ne dăm seama că nu se pierd locuri de muncă, ci acestea se schimbă. De ce? Pentru că așteptările și nevoile consumatorilor cresc, cu fiecare tehnologie nouă. Vă dau un exemplu, care nu este chiar atât de vechi, în anii 50 a fost inventat ATM-ul. Și în Statele Unite, multă lume era îngrijorată de această invenție, pentru că mulți lucrau la ghișeu, în bănci. Și se temeau că din cauza ATM-urilor, toți acești angajați de ghișeu urmau să-și piardă locul de muncă. Însă de fapt, nu s-a întâmplat așa, ci au devenit relationship managers, adică responsabili de relația cu clienții, asta în paralel cu existența ATM-urilor. Deci nevoile clienților crescuseră. Adică clienții așteptau de la banca lor să poată să retragă bani de oriunde din oraș, 24 de ore din 24, 7 zile din 7, spre deosebire de un ghișeu care ar fi fost deschis doar 8 ore pe zi și în plus să aibă și un relationship manager cu care să vorbească. Nicio bancă care nu putea oferi cele două servicii nu mai era competitivă. Nevoia fundamentală de a avea o bancă exista în continuare, însă așteptările clienților crescuseră. Acum clienții se așteptau să poată retrage bani oriunde și oricând și să aibă și cu cine să vorbească despre nevoile lor specifice. Iată cum tehnologia nu a distrus locuri de muncă ci le-a schimbat natura și a condus în același timp la creșterea nevoilor clienților. Și acest ciclu se repetă la fiecare tehnologie.

R: Am vorbit foarte mult despre investițiile în România, dacă este o țară low cost, best cost, added value, dumneavoastră activați într-un domeniu al „creierelor” să spunem așa.

Da, noi doar asta avem. Pentru că inovăm, am creat o tehnologie complet nouă, toate posturile noastre, mai ales în România, sunt posturi de cercetare și dezvoltare, avem doar creiere tinere cu tatuaje pe brațe și piercing-uri în nas. Însă cred că această dezbatere, low cost sau nu, este o falsă dezbatere. Orice societate trece prin acest gen de evoluție. Acum treizeci de ani, se vorbea despre China ca despre o societate low cost. Care începuse prin fabricarea de jucării de plastic ieftine. Apoi încet-încet au urcat în acest lanț. Pericolul este ceea ce economiștii numesc the middle income trap. Adică este mai ușor să treci de la low cost la middle income decât să treci de la middle income la high income. Dar aceasta este deja o altă discuție.

R: Da, eu voiam să vorbim despre România ca loc al competențelor. În domeniul dumneavoastră, se recrutează mulți români? Sunt multe firme din sectorul dumneavoastră care vin să se instaleze aici?

România a avut și continuă să aibă încă un rezervor de talente IT, însă piața este sub presiune astăzi. Adică în prezent, cererea este mai mare decât capacitatea României de a răspunde. De aceea, noi am fost obligați să creăm centre de dezvoltare în India și în Statele Unite. Piața românească începe să fie saturată și ar fi o idee bună dacă Guvernul ar crea un sistem de vize IT care să permită companiilor din România să caute talente în Ucraina, Belarus sau în alte țări, oameni care să fie gata să vină să lucreze în domeniul IT în România.

R: Deci nici aici nu mai sunt destui specialiști IT?

Da, cred că rezervele de specialiști IT în România încep să fie insuficiente.

R: Și ultima întrebare. Doamna prim-ministru a spus astăzi că unul din atuurile României est internetul său, țara noastră având a doua rețea din Europa ca viteză. Cum este posibil? Mereu m-am întrebat...

Cred că ar trebui să adresați această întrebare către Vodafone, Telekom și Orange. Cred că în România au construit o rețea foarte bună, poate datorită concurenței între operatori, nu știu...

R: Oamenii spun că ar fi datorită specialiștilor IT foarte buni din țară.

Nu, e doar o chestiune de infrastructură. Și uitam de Rds&Rcs sau UPC. În România a existat un proces concurențial sănătos care a permis construirea rețelei, datorită investițiilor.

R: Vă mulțumesc!

 

Toate edițiile emisiunii Esențial: https://www.rfi.ro/tag/esential

Emisiunea Esențial din 4 iulie 2019