Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Pensii speciale și pensii nesimțite

parlament.jpg

Motiunea de cenzura, citita joi, votata peste o saptamana
Motiunea de cenzura, citita joi, votata peste o saptamana
Image source: 
Facebook

Dezbaterea privind pensiile speciale a ajuns la momentul în care se pune problema impozitării lor peste un anumit plafon. Deocamdată, pragul de la care se va aplica impozitarea nu este stabilit, decizia urmând a fi luată la nivel politic.

Până să vedem impozitarea pensiilor, să trecem în revistă așa-zisele pensii speciale și cum funcționează ele. Analiza a fost realizată de expertul în legislația muncii, Valentin Ionescu.

Iată, așadar, mecanismul legal prin care funcționează pensiile așa-zis speciale.

Printr-o lege din anul 2015, s-a stabilit ca baza de calcul pentru pensiile militare de stat să fie calculată ca medie a soldelor sau salariilor medii brute realizate în șase luni consecutive din ultimii cinci ani de activitate.

Pentru militarii și polițiștii care au o vechime de 25 de ani, pensia de serviciu se calculează la 65% din baza de calcul, iar pentru cei care au o vechime mai mare se adaugă la pensie 1% din baza de calcul pentru fiecare an de vechime în plus. Dar printr-un alt articol de lege se permite ca pensia să crească de la 65% la 85% din baza de calcul.

Pentru judecători și procurori, printr-o lege din anul 2004, se stabilește ca pensia celor care au o vechime de peste 25 de ani să fie în cuantum de 80% din media veniturilor brute realizate în ultimele 12 luni de activitate înainte de pensionare.

Printr-o lege din anul 2015, diplomații cu o vechime de cel puțin 15 ani în Ministerul Afacerilor Externe se pot pensiona la cerere la vârsta de 60 de ani. Pensia de serviciu se calculează la 80% din salariul brut la care se adaugă indemnizațiile și sporurile din ultima lună de activitate.

Pentru senatori și deputați, indemnizația pentru limită de vârstă, așa cum se numește pensia specială a parlamentarilor, se calculează în limita a trei mandate ca produs al numărului lunilor de mandat cu 0,55% din indemnizația brută lunară a unui parlamentar.

Pe baza unei legi din anul 2007, personalul aeronautic navigant civil are dreptul la o pensie de serviciu de 80% din media veniturilor brute realizate în ultimele 12 luni de activitate.

Cu toate aceste date în față, lucrurile sunt mai clare. În primul rând, terminologia de specialitate nu include termenul de pensii speciale. Ele se numesc oficial pensii de serviciu. De aceea, atunci când vorbim de pensii speciale, ele nu se pot defini pe baza legii.

În al doilea rând, pensiile de serviciu sunt cu adevărat speciale. Ele sunt speciale de la modul în care se calculează baza de calcul a pensiei, respectiv luarea în considerare a ultimei perioade de activitate, care coincide evident cu cele mai mari venituri, pentru că în acești ani salariile ajung la cel mai mare nivel pe baza funcțiilor și a vechimii acumulate.

Pensiile sunt speciale pentru că iau în calcul un cuantum foarte mare din baza de calcul, adică 80% sau 85% din veniturile obținute în perioadele cele mai favorabile.

De asemenea, pensiile pot fi speciale pentru că legislația oferă și o vechime mai mică decât în cazul pensiilor bazate pe contributivitate, adică 25 de ani față de 35 de ani.

Desigur, pensiile de serviciu sunt speciale pentru că nu se bazează pe principul contributivității. Cea mai mare parte a acestor pensii este plătită direct din bugetul de stat și nu de la bugetul asigurărilor sociale. Ceea ce este corect, pentru că în caz contrar ar fi afectat și pensiile obținute pe baza contributivității.

Rezultatul acestei arhitecturi este foarte clar. Pensiile de serviciu sunt mult mai mari decât cele pentru care s-au plătit contribuții de asigurări sociale. În concluzie, stâlpii statului au avut grijă să își facă legi pe baza cărora și-au dat pensii foarte mari. Ceilalți, din sectorul privat, nu au decât să muncească și să plătească pensiile celor care s-au aflat în serviciul statului.

Analistul economic Constantin Rudnițchi despre Pensii speciale și pensii nesimțite