Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Parteneriatul public privat, praf în ochii Moldovei

foto_a8.jpg

Asociațile civice care susțin A8 au anunțat pe o rețea de socializare că vor să blocheze E85 timp de 15 minute pe 10 august.
Asociațile civice care susțin A8 au anunțat pe o rețea de socializare că vor să blocheze E85 timp de 15 minute pe 10 august.
Image source: 
Facebook/Gregoriana Tudoran

Cronica unui eșec anunțat? Termenul de depunere a candidaturilor pentru realizarea porțiunii Târgu Neamț - Iași a expirat luni 5 august. Care sunt companiile? Un secret deocamdată bine păzit de Comisia de prognoză. Activiștii se întreabă dacă sunt aceleași candidaturi ca cele depuse pentru autostrada de pe Valea Prahovei. Și politicienii se tem că parteneriatul public privat e doar praf în ochi. Un parlamentar PSD de Iași spune că nu va susține guvernul dacă se tergiversează procedurile.

Deputatul PMP de Iași, Petru Movilă inițiatorul legii autostrăzii A8 a declarat că a avut o discuție cu domnul Ghizdeanu, președintele Comisiei Naționale de Porgnoză, instituția care se ocupă de adjudecarea ofertanților pentru parteneriatul public privat pentru tronsonul de autostrada Tg Neamț – Iași. Din informațiile primite sunt în jur de 4 ofertanți:

”Pentru mine este foarte important ca această procedură să se încheie și mai important de atât este ceea ce se întâmplă după această procedură. Dacă statul roman nu va avea contracte ferme, cu reguli și cu termene, vor fi mulți politicieni care vor avea pâine de mâncat în campanie pe tema autostrăzii Ungheni – Iași – Tg Mureș”, spune deputatul.

Catalin Urtoi, de la asociația Împreună pentru A8 este chiar mai sceptic : “Nu au cum să înceapă în următoarea perioadă lucrările pentru că automat, dacă vor fi anunțați investitorii, urmează apoi să se finalizeze licitația, să se declare investitorul câștigător, așteptăm contestații dacă vor fi apoi urmează negocierea direct pentru semnarea contractului. Încă câteva luni bune vor mai trece, în situația în care într-adevăr se va anunța că s-au înscris niște posibili investitori pentru acest tronson. Parteneriatul public privat nu este o soluție câștigătoare pentru Moldova”.

“De unde știe acest privat câți șoferi o să meargă pe autostrada asta din Moldova?”

Ionuț Ciurea, ProInfrastuctura, subliniază că parteneriatul public privat e praf în ochii ieșenilor și a moldovenilor: 

„Investitorul trebuie să fie convins că poate să-și scoată banii pe 25-30 de ani plus profit. Afacerea asta poate să fie foarte păguboasă și pentru stat, dar și pentru privat. Dacă statul dă mai greu faliment, privatul chiar poate să dea faliment. Există foarte multe exemple de constructori foarte serioși care au probleme tocmai din cauza acestor concesiuni pe care le-au făcut cine știe unde. De atunci acum suflă și în iaurt. O să fie o expunere foarte mare pe acești privați să facă afaceri cu statul roman și pe economia română. De unde știe acest privat câți șoferi o să meargă pe autostrada asta din Moldova. Nu există asemena studii făcute, în momentul acesta nu are studii serioase de trafic făcute pe care să le pună la dispoziție”

Orice scenariu este posibil, spun și parlamentarii. Deputatul PMP, Petru Movila subliniază: „Orice este posibil, din păcate când am inițiat proiectul de lege privind autostrada am exclus din start parteneriatul public privat, însă la comisiile parlamentare a apărut această variantă care nu exclude posibilitatea ca după 3 luni de analiză a ofertelor să nu fie declarată una dintre ele câștigătoare, și atunci, chiar cu timpul pierdut, trebuie să ne ducem direct acolo unde spune legea, la Ministerul Transporturilor care trebuie să fie responsabil coordonator și cel care implementează proiectul autostrăzii”.

Un parlamentar PSD de Iași, cu mandatul pe masă

La rîndul său, parlamentarul PSD de Iași, Vasile Toma, spune că stă cu mandatul pe masă și precizeaza ca nu va sustine Guvernul dacă se constată că toate procedurile sunt praf în ochii alegătorilor:

”Noul director geneal de la CNAIR a semnat deja documentația pentru secțiunea Ungheni - Iași care are până la urmă o importanță dublă pentru municipiul Iași, în sensul că asigură și partea de centură ocolitoare pentru municipiu pe partea de Nord. Înseamnă că începe licitația, perioada de depunere a ofertelor pentru proiectarea și execuția secțiunii de la Ungheni la Iași, pe partea studiilior, dacă ne referim la Tg Neamț la Tg Mureș, unde știm că este în derulare contractual de revizuire a studiului de fezabilitate. Partea Iași – Ungheni, care este o procedură birocratică, ar trebui să înceapă perioada de licitație care înseamnă 30 zile în care vor fi depuse de către constructor oferte pentru proiectare și execuție al acestui tronson”.

Un al cui al lui Pepelea este Podul de la Ungheni: „ Mai rămâne podul de la Ungheni despre care știm toți că are acea dificultate legată de agenția de mediu de la Iași care încă nu și-a clarificat poziția în ceea ce privește emiterea codului de mediu. Chiar și așa știu că săptămână aceasta va fi scos la licitație și podul de la Ungheni, de către CNAIR, tot din discuțiile pe care le-am avut cu directorul general va fi scos acest proiect la licitație, fie cu clauză suspensivă, adică pe perioada delurării licitației ar trebui să fie emis acordul de mediu ca la sfârșitul licitației să fie deschise ofertele și să fie apoi desemnat câștigătorul. Dacă se întârzie cu acordul de mediu de către agenția de mediu de la Iași automat asta înseamnă întârzierea deschiderii plicurilor ofertanților”, a încheiat parlamentarul PSD de Iasi,Vasile Toma

Cât privește declarația A8 ca obiectiv strategic în CSAT, părerile sunt împărțite. Unii spun ca va ajuta la alocarea bugetară de anul viitor, alții că toată țara e obiectiv strategic.

Asociațiile civice care susțin A8 au anunțat pe o rețea de socializare că vor să blocheze E85 timp de 15 minute pe 10 august.

Parteneriatul public privat, praf în ochii Moldovei