Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Pensiile speciale devin mai puțin speciale. Prin impozitare

impozite-taxe-firme.jpg

Image source: 
pixabay.com

Impozitarea pensiilor speciale a trecut de Senatul României. Proiectul de lege mai are de făcut un pas, să fie promulgată de Camera Deputaților, pentru a putea fi aplicat.

Este impozitarea pensiilor speciale justificată? Probabil că din punct de vedere legal impozitarea va fi contestată. Putem anticipa că asociațiile pensionarilor speciali vor contesta la Curtea Constituțională legea de impozitare. Un argument care poate fi logic este acela că doar impozitarea pensiilor, nu și a salariilor, cu cote atât de înalte constituie o temă constituțională.

Este clar că nu putem judeca acum și aici subiectul constituționalității impozitării pensiilor mari. Ea este un capitol aparte și Curtea Constituțională, probabil, va fi chemată să se pronunțe.

Se pot comenta argumentele de tip economic pentru impozitarea pensiilor peste un anumit nivel, adică 7.000 lei. Astfel, iată o serie de motive pentru care impozitarea are susținere economică și socială.

În primul rând, pensiile speciale au fost stabilite după criterii radical diferite de pensiile bazate pe contribuții. Adică, multe dintre pensiile speciale sunt calculate la un nivel de 80% din ultimele salarii. Se știe că în ultimii ani de activitate salariul ajunge, în mod logic, la cel mare cuantum. Astfel că, 80% din ultimele salarii înseamnă obținerea unei pensii mari. O pensie mai mare chiar decât salariul mediu pe economie. Deci, nu doar că pensia nu este calculată pe baza contributivității, ci legile speciale au oferit un mod de calcul extrem de avantajos pentru pensionarii respectivi.

Este limpede că modul de calcul a fost mai degrabă rodul unei decizii politice, fără nicio legătură cu pensia medie bazată pe plata contribuțiilor sau cu situația bugetară. În felul acesta, s-a ajuns ca între pensia medie, bazată pe plata contribuției sociale, și pensia specială medie, să fie o diferență foarte mare, respectiv pensiile speciale sunt de patru ori mai mari decât cele medii.

Mecanismul stabilirii pensiei a fost foarte simplu: diversele categorii sociale au cerut, iar politicienii au dat, pentru că nu dădeau de la ei, ci de la buget. A fost o înțelegere de tip politic, care a urmărit fidelizarea electorală a unor întregi categorii profesionale.

Și sunt destul de multe. Militarii, polițiștii, procurorii, judecătorii, diplomații, senatorii și deputații, piloții și personalul aeronautic navigant civil, sunt beneficiarii așa-numitelor pensii speciale, care de fapt sunt definite, prin lege, ca pensii de serviciu.

Legile speciale cuprind și alte prevederi mult diferite de cele luate în calcul în cazul pensiilor bazate pe contributivitate. Este vorba despre vârsta de pensionare, mult mai mică decât în cazul pensiilor clasice sau despre vechimea necesară ieșirii la pensie. Condițiile de pensionare sunt și în acest caz mult mai lejere în comparație cu cele ale pensiilor legate de contribuții.

În felul acesta, s-a creat o clasă separată a pensionarilor speciali, privilegiată față de majoritatea pensionarilor care au contribuit de-a lungul vieții active.

Astfel, pensiile speciale au ajuns să fie de patru-cinci ori mai mari decât cele bazate pe contributivitate. În această situație, s-a creat o nemulțumire socială față de diferențele dintre pensii. Este nevoie de un sistem de pensii de serviciu. Numai că, în România, s-a exagerat. Adică, beneficiarii de pensii speciale i-au convins pe politicieni să le ofere pensii indecente față de media pe țară.

De aceea, acum, impozitarea pensiilor speciale este răspunsul societății la excesele legilative ale pensiilor speciale. O forțare se corectează printr-o altă forțare. Lăcomia se amendează prin impozitare. De fapt, tăierea pensiilor speciale vine să restabilească, târziu și abrupt, un tip de echilibru în societatea românească.

 
Analistul economic Constantin Rudnițchi despre impozitarea pensiilor speciale