Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Conflictul Airbus-Boeing, începutul unui război comercial SUA-UE?

avion.jpg

Contenciosul Airbus-Boeing a dus la impunerea unor taxe vamale de către SUA. Este începutul unui război comercial SUA-Uniunea Europeană?
Contenciosul Airbus-Boeing a dus la impunerea unor taxe vamale de către SUA. Este începutul unui război comercial SUA-Uniunea Europeană?
Image source: 
Pixabay (ilustrație)

Statele Unite vor impune o taxă vamală pentru produsele aviatice importate din Uniunea Europeană. Decizia survine după hotărârea luată de Organizația Mondială a Comerțului care a judecat o plăngere a administrației americane pentru așa-numite practici financiare incorecte ale instituțiilor europene, de fapt, acordarea de subvenții în favoarea companiei Airbus.

Decizia de taxare a produselor aeronautice va fi aplicată peste 15 zile. Este acesta începutul unui război comercial între Europa și Statele Unite ale Americii? Deocamdată, specialiștii sunt optimiști. Ei vor să vadă doar un conflict comercial izolat în cadrul industriei aeronautice.

De altfel, contenciosul dintre Airbus și Boeing are deja o adevărată istorie datând de 15 ani. Anul trecut, de exemplu, tot Organizația Mondială a Comerțului a fost chemată să decidă pe tema plângerilor făcute de partea europeană la adresa unor subvenții încasate de Boeing în Statele Unite.

Decizia de acum câteva zile a Organizației Mondiale a Comerțului, în favoarea Boeing, a fost primită diferit pe malurile Atlanticului. Europenii au spus că 95% din plângerile americane au fost de fapt respinse de Curtea de Arbitraj și că plățile în avans rambursabile, la care apelează compania europeană, nu sunt considerate interzise de dreptul comercial internațional. În schimb, americanii au jubilat și au anunțat rapid impunerea unor taxe vamale.

Doar că situația este mai complicată decât pare la prima vedere. Este adevărat că Airbus va fi afectată de suprataxare. Calculele arată că anul trecut Airbus a vândut în Statele Unite produse aviatice în valoare de 1,9 miliarde dolari, ceea ce înseamnă că suprataxarea îi va costa pe europeni aproximativ 190 milioane de dolari, adică un avion. Desigur, va fi vorba despre o reașezare de costuri și de găsirea unor soluții mai eficiente pentru că nimeni nu își va permite să lucreze în pierdere.

Dar efectele suprataxării pot fi neașteptate. De exemplu, Boeing produce în Europa. O parte din fuselaj este făcută de un grup italian și părți din motoarele unor modele Boeing sunt fabricate în Franța. În felul acesta, vor fi suprataxate chiar componente ale avioanelor Boeing. Pe de altă parte, Airbus are o linie de asamblare a avioanelor în Statele Unite, în Alabama. În acest context, continuarea producției din SUA este pusă sub semnul întrebării.

Deocamdată, europenii rămân calmi. Nu au anunțat o contrareplică în materie de taxe vamale, iar președintele companiei Airbus a sintetizat foarte clar situația spunând: „contextul geopolitic actual este preocupant pentru comerț, iar actorii industriali ar trebui să evite să alimenteze litigiile sterile care pot afecta concurența la nivel mondial, locurile de muncă din industrie, dar și clienți și operatorii”. Înțelept spus, dar va trebui să vedem și rezultate practice.

Până atunci, revin veștile rele din economia globală. Recesiunea din Germania pare că nu va putea fi oprită, iar Brexitul este o mare necunoscută.

Să aruncăm o privire și spre economia românească. Deficitul bugetar pe primele opt luni ale anului a ajuns la 2,13% din PIB. Ieri, guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, a declarat că nu orice derapaj bugetar poate fi corectat prin politica monetară, adică prin dobânzi. De asemenea, a mai spus că pensiile și salariile bugetare lasă un spațiu fiscal foarte redus și că scăderea economiei germane a dus la o scădere a producției industriei în România.

Toate aceste evoluții sunt îngrijorătoare. Din păcate, responsabilii guvernamentali se fac că nu le văd. Ei o țin una și bună cu creșterea de pensii și salarii, chiar având în față riscul de a da peste cap bugetul de stat.