Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Oameni și scaune

scaune.jpg

Compania UiPath a cheltuit un milion de euro pentru a cumpăra mobilier de birou pentru angajați.
Compania UiPath a cheltuit un milion de euro pentru a cumpăra mobilier de birou pentru angajați.
Image source: 
Pixabay (ilustrație)

Dincolo de lumea agitată macroeconomică românească și globală, ieri, „Ziarul Financiar” a publicat o știre cât se poate de interesantă. Și anume că firma de tehnologia informației UiPath a cumpărat de la o companie de amenajări și mobilier de birou 1.000 de scaune sofisticate și scumpe pentru angajații din România. Prețul estimat de cotidianul financiar este de 1.500 de euro pentru un scaun, dar bineînțeles, că la o livrare atât de mare se poate negocia și un discount pe măsură. O socoteală simplă arată că firma a plătit aproximativ un milion de euro pentru scaunele angajaților.

Știrea îl citează și pe un director al firmei care declară că „scaunul este foarte important pentru munca de birou, trebuie să fie ergonomic, ajustabil, confortabil, să nu te doară spatele”. Perfect adevărat.

Să aducem aminte că UiPath este o companie cu acționari români, din domeniul tehnologiei informației, care a ajuns primul unicorn din România, adică a fost evaluată la momentul găsirii unei finanțări, la un miliard de dolari. Acum este deja evaluată la șapte miliarde de dolari.

Dincolo de valoarea companiei, povestea celor 1.000 de scaune care costă între 1.000 de euro și 1.500 de euro merită o serie de comentarii.

În primul rând, se poate spune că achiziția unor scaune atât de sofisticate este un exemplu de respect pentru angajați. Arată un fel de grijă pentru munca salariaților, pentru că, într-adevăr, un scaun de calitate este important pentru un angajat care petrece ore bune la birou, uneori și peste programul legal. Pare o normalitate, dar nu este. Ați putea să credeți că o companie care valorează șapte miliarde de dolari își poate permite să cumpere scaune pentru angajați în valoare de un milion de euro. Ar fi bine ca lucrurile să stea în felul acesta, dar pot fi și manageri de companii foarte valoroase care nu se grăbesc să acorde salariaților facilități atât de costisitoare pentru firmă.

În al doilea rând, cifra angajaților este impresionantă pentru o companie care a plecat de la statutul de start-up și a ajuns să aibă 1.000 de salariați doar în România. Nu sunt foarte multe companiile care se pot lăuda că au 1.000 de angajați. Cu sau fără scaune scumpe la birou.

Pe de altă parte, cifra salariaților este surprinzătoare. De ce? Pentru că ne-am obișnuit ca firmele de IT să fie flexibile, adică să lucreze cu echipe de programatori pe anumite proiecte, fără a avea neapărat mulți angajați în regim full-time.

De altfel, industria de tehnologia informației a fost cea care a modificat radical stilul de muncă. O dată cu IT-ul s-a trecut pe scară largă de la modul clasic de muncă la flexibilitate. Angajații au devenit tot mai mult colaboratori, biroul de la firmă a fost înlocuit cu biroul de acasă, cu masa unei cafenele sau cu banca dintr-un parc. Noii IT-ști aveau doar un obiectiv de atins: să livreze codul de program pe care s-au angajat să îl facă. Dacă îl scriu acasă, la birou sau la malul mării contează prea puțin.

Metoda de lucru s-a transformat într-un nou concept numit economia gig. O economie în care companiile își construiesc echipe de colaboratori cu care lucrează pentru realizarea unui proiect. În economia gig, angajații de tip clasic, care să vină la birou, să semneze condica la venire și la plecare, au dispărut.

Mai mult, industria de tehnologia informației a dat naștere unor așa-numiți „hoinari ai Internetului”. Aceștia sunt tineri IT-iști care aleg să lucreze în diferite colțuri ale lumii. Ei se mută dintr-o țară în alta, dintr-o regiune în alta, lucrând de acolo pentru diverse companii mai mari sau mai mici. Sau scriind propriile aplicații pe care le pot vinde direct pe Internet.

Industria informației și a datelor a rupt angajații de birourile companiei, de spațiul fizic, și a oferit libertatea de a lucra de la distanță. În acest context, a cumpăra 1.000 de scaune pentru 1.000 de angajați seamănă cu o cursă împotriva curentului. Poate că aceasta este soluția pentru a ajunge unicorn.