Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Ministrul care, practic, nu mai este ministru s-a apucat de restructurarea companiei de infrastructură

cuc.jpg

Image source: 
site-ul Guvernului României

Surpriză! Un ministru care va mai fi în funcție doar câteva zile prezintă marea restructurare a companiei de administrare a infrastructurii. Ieri, ministrul transporturilor, Răzvan Cuc a anunțat desființarea a 35 de posturi de director din cadrul Companiei de Administrare a Infrastructurii Rutiere – CNAIR. Economia care urmează a fi făcută prin desființarea celor 35 de posturi de director va fi de trei milioane de euro. De curiozitate, să spunem că în medie cele trei milioane de euro împărțite la cele 35 posturi de director înseamnă aproximativ 7.100 de euro. Adică, un director la CNAIR avea un salariu lunar de 7.000 euro, brut sau net, nu se știe, pentru că ministrul Cuc nu a precizat.

Este ironic că, acum, după ce a depășit și ultima sută de metri a mandatului, ministrul transporturilor pozează în marele reformator al companiilor de stat. Este evident tardiv și inutil.

În acest moment, lucrurile sunt clare. Guvernarea PSD-ALDE a comunicat cu un singur refren și anume creșterea salariilor și pensiilor. Acum, la spartul târgului, a încerca să anunți desființarea a 35 de posturi de directori de la compania de infrastructură nu înseamnă decât „praf în ochi”. Răzvan Cuc este deja istorie, iar așteptările privind reformarea companiei de infrastructură sunt legate de viitorul ministru al transporturilor.

Desființarea unor posturi de director nu este decât „o picătură într-un ocean”. Marea problemă a companiei care se află în subordinea Ministerului Transporturilor este că nu reușește să creeze cadrul tehnic pentru construcția în ritm mai rapid a autostrăzilor și, de asemenea, nici nu excelează la capitolul întreținerea și administrarea rețelei naționale de drumuri.

De fapt, mult mai important ar fi să existe o schimbare de funcționare a companiei astfel încât să fie capabilă să deruleze, în calitate de beneficiar, contracte de construire a autostrăzilor. Contracte cu tot ce presupune dezvoltarea unui proiect de acest fel, adică: studiul de fezabilitate, licitația, exproprierile necesare, construcția și verificarea derulării lucrărilor și, la final, recepția construcției. Pe lângă toate aceste etape, care s-au dovedit foarte complicate de-a lungul anilor, desființarea a 35 de posturi de director nu este decât un timid început al unei posibile reforme a companiei de infrastructură rutieră.

Adevărul este că restructurarea companiilor din subordinea Ministerului Transporturilor fusese anunțată în luna august a acestui an. Târziu și deloc eficient, dacă ne gândim că, aproape trei ani, ministerul nu a reușit să aducă logică și eficiență în funcționarea companiilor de stat aflate în subordine. Chiar mai mult, numirile în funcții de conducere sau în consiliile de adminstrație ale firmelor au fost făcute pe criterii de partid și nu de profesionalism.

Din aceste motive, situația autostrăzilor este în continuare critică. Nu doar că viteza de construcție este foarte mică, dar sunt și tronsoane de autostrăzi care se degradează după o lună de folosire, sunt lucrări care nu pot fi recepționate, pentru că nu răspund standardelor de calitate sau sunt contracte care sunt abrogate după ce lucrările s-au finalizat. Sunt, după cum se poate vedea, probleme mult mai complicate decât desființarea unor posturi de directori.

Cea mai recentă restructurare de fond a fost încercată de guvernul Cioloș, care a inițiat o spargere în două companii a fostei Companii Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, o firmă care să se ocupe de administrarea și întreținerea infrastructurii existente și o a doua care să se ocupe de construirea infrastructurii. Proiectul a fost atacat și, în cele din urmă, blocat de următoarea guvernare PSD-ALDE, iar rezultatul a fost că a rămas funcțională o singură companie, CNAIR.

Așadar, adevărata restructurare a companiei trebuie să înceapă. Iar eficiența schimbării trebui să fie demonstrată de rezultate concrete.

Constantin Rudnițchi despre restructurarea CNAIR