Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Marile speranțe: Airbus să nu plece, Volkswagen să vină

rudi.jpg

Un investitor străin se pregătește să plece, altul ar putea să vină.
Un investitor străin se pregătește să plece, altul ar putea să vină.
Image source: 
Pixabay (Ilustrație)

Compania germană Volkswagen a decis să renunțe la construirea unei fabrici în Turcia. Ceea ce este logic. Dar hotărârea grupului german reaprinde speranțele la Sofia și la București. România și Bulgaria încearcă să convingă managementul grupului Volkswagen să le aleagă pentru o investiție totală estimată la un miliard de euro.

Desigur, nu ar trebui scoasă din calcul Serbia, care până de curând era, alături de Turcia, o locație luată în calcul pentru investiția grupului german.

Adevărul este că experiențele trecutului nu avantajează deloc România. Este vorba chiar despre investitorii din industria auto. Ambele companii așteaptă de ani de zile ca autoritățile românești să construiască autostrăzi care să le permită să își scadă costurile de transport pentru automobilele pe care le produc sau asamblează în țară.

Și nu este vorba doar despre infrastructură. Predicitibilitatea legislației fiscale, cerută invariabil de investitori, indiferent de domeniul în care activează, nu este deloc punctul forte al României.

Cel mai recent și cel mai șocant exemplu este Ordonanța 114 de la sfârșitul anului trecut, un act normativ care a bulversat investitorii din multe sectoare ale economiei. Să nu ne îmbătăm cu apă rece. Orice investitor de anvergură, așa-cum este grupul Volkswagen, își pregătește foarte atent temele când vine vorba de a lua decizia să construiască o fabrică într-o țară sau alta.

Prezent, ieri la emisiunea Business on air de la RFI, consultantul Sorin Dinu a realizat o comparație între România și Bulgaria, în ceea ce privește o serie de indicatori economici care sunt luați în calcul de către posibilii investitori. Iată o scurtă analiză. Infrastructura rutieră este mai dezvoltată în Bulgaria față de România. La capitolul predictibilitatea legislației fiscale este greu de crezut că vreo țară europeană stă mai rău decât România. Salariul minim este mai mare în România decât în Bulgaria, la fel și cel mediu. În acest caz, salariile mai mari sunt un dezavantaj pentru România, pentru că se știe că investitorii caută forță de muncă ieftină. Costul contribuțiilor sociale cu angajații sunt mai mici în Bulgaria.

De asemenea, Bulgaria are o disciplină fiscală mai mare decât România, venituri bugetare mai mari ca raport din PIB, excedent fiscal, și un curs de schimb al monedei locale legat de euro. În România, în schimb, deficitul comercial și cel de cont curent pot pune presiune asupra evoluției cursului de schimb leu-euro, un indicator economic de care țin cont toți investitorii.

Nu în ultimul rând, România nu a făcut progrese în ceea ce privește câțiva indicatori foarte legați de economia reală, precum numărul de zile în care se poate obține o autorizație de construcție sau numărul de zile în care se poate face legătura la rețeaua de energie electrică. Par chestiuni minore, dar ele sunt importante pentru un investitor care dorește să realizeze un proiect rapid și eficient. Este destul de clar că România nu are șanse prea mari să primească investiția Volkswagen. Dar, speranțele pot rămâne intacte.

Mai complicat este că o companie anunță înghețarea investiției în România și nu este imposibilă chiar renunțarea la afacere. Este vorba despre divizia de elicoptere a companiei europene Airbus. Investiția de la Ghimbav a început în anul 2016 și a coincis cu o înțelegere cu statul român pentru o comandă de elicoptere militare. O comandă pe care fabrica Airbus o mai așteaptă și astăzi. Discuția despre normalitatea unor comenzi de stat este separată. Important în cazul Airbus, ca și în cazul Renault, ca și în cazul Ford, este că statul a promis ceva și de ani de zile nu s-a ținut de cuvânt. A făcut o înțelegere și nu a respectat-o. În aceste condiții, nu este de mirare că unii investitori vor să plece din România, iar cei care ar dori să vină aici se gândesc de mai multe ori înainte de a face pasul.

 

Rubrică realizată cu sprijinul CERTINVEST - Societate de Administrare a Investițiilor.

Marile speranțe: Airbus să nu plece, Volkswagen să vină