Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Ce este în spatele listării spectaculoase a companiei Aramco

aramco.jpg

Sediul central al companiei Aramco din Dhahran
Image source: 
arabianbusiness.com

Presa mondială a abundat în superlative. Cea mai mare ofertă publică inițială din istorie, cea mai mare companie din lume. Este vorba despre Aramco, firma saudită din industria petrolieră care a derulat o ofertă publică inițială și apoi s-a listat la Bursa din Riad.

Așadar, săptămâna trecută, Aramco a atras printr-o ofertă publică 25,6 miliarde dolari, ceea ce a însemnat o valoare a companiei de 1.700 miliarde dolari. În felul acesta, Aramco este peste Apple, care valorează 1.200 miliarde dolari, Microsoft, 1.140 miliarde dolari și Alibaba, 1.051 miliarde dolari.

Oferta derulată de Aramco a depășit-o ca valoare pe cea a companiei chineze din domeniul comerțului online, Alibaba, care înainte de a se lista la Bursa de la New York, în anul 2014, strânsese 25 miliarde dolari printr-o ofertă publică inițială.

Chiar dacă este cea mai mare ofertă publică din istorie, ea nu a ajuns la nivelul estimat inițial. Prințul moștenitor saudit avea ținta ca Armaco să obțină 100 miliarde dolari prin oferta publică.

Oferta publică a fost subscrisă într-o majoritate covârșitoare de către companii saudite și cetățeni din țară. Astfel, în Arabia Saudită, au fost lansate adevărate campanii de promovare a ofertei publice. Nu au lipsit discounturile oferite de băncile intermediare și nici apelurile patriotice la cumpărarea de acțiuni la Aramco. Multe familii bogate din Arabia Saudită s-au simțit obligate să cumpere acțiuni la compania petrolieră.

Totodată, investitorilor li s-a promis plata unor dividende mari și posibilitatea de a primi acțiuni gratuite dacă păstrează titlurile de valoare pe o perioadă mai lungă de timp. Aramco a promis distribuirea anul viitor a unor dividende în valoare totală de 75 miliarde dolari.

Investitorii străini au fost mai reticenți. Ei au avut o serie de semne de întrebare cu privire la capacitatea de guvernanță a companiei, la posibilitățile fimei de a proteja instalațiile petroliere și la profitabilitatea companiei pe termen mediu, în contextul înăspririi politicilor de mediu în economia globală. De altfel, o parte dintre specialiști au dubii serioase față de modul de guvernanță al companiei. Iar unii dintre ei cred că firma este deja supraevaluată față de alte companii din domeniu, precum Exxon Mobil, Shell sau Chevron.

Fondurile atrase prin oferta publică și listarea la Bursă vor fi folosite pentru finanțarea unei economii care în acest moment este dependentă de petrol.

Aramco este considerată „bijuteria” economiei Arabiei Saudite. Este văzută pilonul de bază al stabilității economiei și societății regatului saudit. Compania produce aproximativ 10% din petrolul mondial și este, în mod evident, dependentă de prețul „aurului negru”. De aceea, este evident că Arabia Saudită are interesul de a crește prețul țițeiului și a fost unul dintre membrii Organizației țărilor exportatoare de petrol – OPEC - care a pledat, la recenta întâlnire de la Viena, pentru scăderea producției de țiței. În felul acesta, se crează condițiile ca prețul țițeiului să crească.

Deocamdată, Aramco se pare că se mulțumește cu listarea pe Bursa de la Riad. Proiectul privind vânzarea a încă 5% din capital se amână, la fel și cotarea companiei la bursele din Statele Unite, din Europa și din Asia. Așadar, dincolo de performanțele extrordinare ale ofertei publice, marea companie Aramco se va lovi de toate problemele cu care intră în coliziune o industrie asaltată de o serie complicată de provocări.

 

Rubrică realizată cu sprijinul CERTINVEST - Societate de Administrare a Investițiilor.