Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


O problemă chiar mai mare decât deficitul comercial record: excedent în scădere al industriei auto

auto.jpg

O problemă chiar mai mare decât deficitul comercial record: excedent în scădere al industriei auto.
O problemă chiar mai mare decât deficitul comercial record: excedent în scădere al industriei auto
Image source: 
Pixabay (Ilustrație)

Avem cifrele de comerț internațional de anul trecut. Situația este tot mai complicată pentru economia locală, pentru că deficitul comercial a ajuns la 17,28 miliarde euro. Este deja prea mult. Au trecut anii în care deficitul comercial era în medie de un miliard pe lună, adică 12 miliarde de euro pe an.

Acum, deficitul a sărit la 17,2 miliarde euro, ceea ce înseamnă în medie 1,44 miliarde euro pe lună. Față de anul 2018, deficitul a crescut cu 14%, mai mult decât estimările inițiale. Cu siguranță o explicație este dată de creșterea puternică a consumului anul trecut România înregistrând cea mai mare dinamică a consumului din Uniunea Europeană.

Este clar că tendința ultimilor ani este de inflamare a deficitului comercial. Dar, să privim un pic în urmă. Vom constata că în anul 2015 deficitul comercial era de 8,3 miliarde euro. Ceea ce înseamnă că în cinci ani, 2016-2020, deficitul comercial al României s-a dublat.

Evident, se poate spune că nici economia românească nu mai este cea din anul 2016. Afirmația este, culmea, pe trei sferturi greșită. Economia românească este aproape la fel, cu o structură asemănătoare, cu aceleași deficite și excedente, doar cu o singură diferență și anume mărimea produsului intern brut. Este o economie mai mare.

Dar este suficient? O expansiune economică bazată, după cum se poate vedea, pe consum și pe satisfacerea consumului într-o măsură semnificativă din import nu este cel mai sănătos mod de creștere a unei economii.

Iar o bună dovadă în acest sens sunt chiar punctele forte și punctele slabe ale schimburilor comerciale. În anul 2016, industria chimică înregistra tot deficit, în valoare 6,58 miliarde euro. Tot atunci, performanța cea mai bună în materie de schimburi comerciale era dată de industria auto, care avea un excedent de 1,38 miliarde euro.

Acum, în 2019, lucrurile nu s-au schimbat substanțial în ceea ce privește structura economiei. Tot industria chimică produce cel mai mare deficit, 8,2 miliarde euro, și tot industria auto este la originea celui mai important excedent, respectiv 516 milioane euro.

Din păcate, cifrele ne arată că lucrurile s-au înrăutățit în economie. Ar fi fost de dorit ca deficitul cronic al industriei chimice să fie în atenția guvernelor. Care ar fi trebuit să imagineze o serie de soluții. Fie să naționalizeze niște combinate de producere a îngrășămintelor chimice care nu funcționează și să le întoarcă la producție. Fie să construiască o politică publică prin care să atragă investitori în domeniul industriei chimice. Fie o companie de stat să preia una sau două fabrici de îngrășăminte chimice.

Nu s-a întâmplat nimic din toate acestea, s-a bătut pasul pe loc iar rezultatul a fost că deficitul comercial cauzat de industria chimică a crescut îngrijorător.       

Situația este mai complicată, dacă observăm că industria auto, un motor esențial pentru economia românească și pentru reducerea deficitului comercial, este de câteva luni în scădere de viteză. În sensul că excedentul realizat de industria auto este de la lună la lună mai mic. Și este mai mic și în comparație, de exemplu, cu anul 2016.

Pe sectoare, deficitele sunt tot mai mari, un alt exemplu este deficitul de două miliarde euro la produsele agroalimentare, iar excedentele sunt mai reduse. Cu un asemenea nivel al deficitului comercial este clar că presiunile asupra devalorizării monedei naționale sunt mari. Dar cel mai grav este că România este în pierdere de competitivitate. Piața internă are nevoie de tot mai multe mărfuri pe care, însă, le găsește în afara economiei locale. Ceea ce confirmă că de creșterea economică au beneficiat și companiile importatoare, nu doar cele autohtone.    

 

 

Rubrică realizată cu sprijinul CERTINVEST - Societate de Administrare a Investițiilor.

O problemă chiar mai mare decât deficitul comercial record: excedent în scădere al industriei auto