Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Renault, la junk. Dar nu din cauza producției auto, ci a ramurii financiare

car-2247146_1280.jpg

Grupul Renault a fost descalificat de agenția de rating Moody s la categoria junk. Vulnerabilitatea vine de la ramura financiară a grupului de firme.
Grupul Renault a fost descalificat de agenția de rating Moody s la categoria junk. Vulnerabilitatea vine de la ramura financiară a grupului de firme.
Image source: 
Pixabay (ilustrație)

Renault, prin investiția sa de la Mioveni, este una din cele mai importante companii din România. Sau poate cea mai importantă firmă. Cifrele exacte sunt mai puțin relevante, dar, fără îndoială, influența uzinelor Dacia asupra economiei românești este esențială.

Dacia este principalul exportator al României și a creat un adevărat ecosistem lângă Pitești. Compania franceză a reușit să integreze în România o parte importantă a producției. Declarațiile sunt că integrarea este aproape de sută la sută, adică toate piesele și subansamblele folosite de uzinele Dacia sunt fabricate în România. Ceea ce este destul de curios, dacă ne gândim că Dacia este și un mare importator.

În același timp, uzina de la Mioveni este una extrem de modernă, iar investițiile în noi tehnologii, inclusiv roboți, sunt foarte prezente în România. În plus, Renault a deschis în România și un centru de cercetare-dezvoltare ceea ce arată că investitorul francez a depășit faza de asamblare a autovehiculelor lângă Pitești, aducând în România o activitate pe care economia autohtonă și-o dorește cu ardoare, respectiv industrii cu valoare adăugată mare.

Dacia a avut ca efect de antrenare și dezvoltarea unor companii mici și mijlocii în jurul marelui producător auto, dar, prin taxele și impozitele locale, firma a contribuit și la dezvoltarea orașului și a zonei în care activează.

Toate aceste date vorbesc de la sine despre importanța economică și socială pe care o are Dacia pentru economia românească. Profesorul Cezar Mereuță a dezvoltat o amplă analiză economică referitoare la așa-numite „companii-noduri” ale economiei românești. Este vorba despre firme care prin dimensiunea și impactul lor influențează în mod semnnificativ economia autohtonă. Concluzia profesorului Mereuță este că administrația, locală sau centrală, trebuie să fie în dialog permanent cu reprezentanții acestor companii și, în același timp, trebuie să urmărească atent evoluția acestor firme. De aceste companii depinde evoluția economiei la nivel regional și național.

Din acest punct de vedere, recent, a apărut una din veștile cele mai puțin bune pentru economia românească. Este vorba despre decizia agenției de rating Moody s de a retrograda Renault la categoria junk, nerecomandată pentru investiții. De asemenea, Standard & Poors a plasat sub supraveghere compania urmând să ia o decizie asupra ratingului până la sfârșitul lunii mai.

Rata de profit a Renault a coborât față de anul precedent. Dar, situația bilanțieră a companiei nu este foarte îngrijorătoare, în sensul că există un cash flow pozitiv și o linie de credit deschisă pentru 3,5 miliarde euro. Nivelul de îndatorare al firmei ajunge la 6,7 miliarde euro, din care 1,8 miliarde euro vor trebui rambursați până în anul 2023.

Culmea este că vulnerabilitatea companiei nu vine de la activitatea industrială, ci din cauza băncii din cadrul grupului. Analiștii atrag atenția că ramura financiară a grupului Renault ar putea avea probleme să se refinanțeze la un cost rezonabil. Acest lucru a făcut ca agențiile de rating să fie atente sau să degradeze calificativul acordat companiei.

De altfel, și alte firme din industria auto, precum Peugeot sau Fiat Chrysler au trecut prin situații similare și au cedat o parte din acțiunile ramurii financiare a businessului.

Anul trecut și la începutul acestui an, acțiunile Renault au scăzut mult, într-o piață care a avut creșteri spectaculoase. Ceea ce arată o neîncredere a investitorilor în companie. Ca atare, directorul general interimar al companiei a anunțat că va face o reducere de costuri de 20% din totalul cheltuielilor. Un nivel enorm, după cum cred analiștii financiari. Ceea ce este cu adevărat o veste rea pentru economia românească.

 

 

Rubrică realizată cu sprijinul CERTINVEST - Societate de Administrare a Investițiilor.

 
Renault, la junk. Dar nu din cauza producției auto, ci a ramurii financiare