Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Tarom, CFR Marfă, CE Oltenia? ”Toate, către faliment. Va fi o dramă socială”

compania_tarom_nou_scandal.jpg

Noi probleme la TAROM (Sursa foto: pixabay.com)
Noi probleme la TAROM (Sursa foto: pixabay.com)

”Statul român trebuie să recupereze de la operatorul de transport feroviar CFR Marfă un ajutor de 570 de milioane de euro, împreună cu dobânzile aferente”, a anunțat, luni, Comisia Europeană. Ajutorul a fost oferit CFR Marfă sub forma anulării datoriilor și prin neîncasarea unor restanțe de la societate, afirmă reprezentanții Comisiei, care subliniază că această companie de stat a beneficiat astfel de un avantaj economic neloial față de alți operatori din piață. Comisia Europeană a aprobat un ajutor de aproape 37 de milioane de euro acordat unei alte companii de stat: Tarom. ”Deciziile Bruxellesului sunt juste și, îndiferent de ajutoarele care le vor fi acordate, pe aceste companii de stat  le paște falimentul”, afirmă, într-un interviu la RFI, Alexandru Moldovan, redactor șef la Energy Center.

CFR Marfă nu va avea de unde să returneze acești bani

Alexandru Moldovan: Comisia Europeană este foarte atentă la asemenea decizii care distorsionează, indiferent de domeniul în care se acționează, piața concurențială. Orice ajutor de stat trebuie să aibă o explicație clară și o revenire a companiei care beneficiază de acest ajutor de stat la condiții de eficiență și la posibilitatea de a concura în continuare pe piața pe care activează. Acest lucru nu s-a întâmplagt în cazul CFR Marfă. CFR Marfă a beneficiat de acest ajutor de stat, dar nu a urmat, așa cum era firesc și cum s-ar fi cuvenit o restructurare a companiei, în așa fel încât să poată, într-un timp stabilit prin decizia care a fundamentat ajutorul, să recupereze aceste pierderi, să intre pe o zonă de profit sau de echilibru, dacă nu chiar profit.

Reporter: Suntem într-o situație oarecum ciudată și dureroasă, până la urmă. CFR Marfă, o companie de stat, trebuie să returneze la buget 570 de milioane de euro plus dobânzi. O companie de stat trebuie să returneze bani... statului. Care este mecanismul?

A.M: Nu se va întâmpla niciodată lucrul acesta. CFR Marfă nu va avea de unde să dea acești bani. Nu este o noutate. Din păcate, va fi o povară în plus pentru statul român. Foarte probabil în viitorul prezivibil al CFR Marfă este unul pe care scrie faliment. E paradoxal că se întâmplă acest lucru într-o companie despre care se poate spune că numai lipsă de comenzi nu a avut. Mai mult decât atât, a beneficiat de niște active, chiar dacă erau mai învechite. Dar oricum, vorbim de câteva mii de vagoane. Vorbim de locomotive. Nu exista o justificare economică ca această companie de marfă să intre într-o situație financiară, în care nu a intrat de acum, ci de câțiva ani.

Este exclusiv managementul defectuos

Rep: Vinovat este managementul defectuos?

A.M: Din punctul meu de vedere este exclusiv managementul defectuos. Prin comparație, companiile private de transport marfă, care lucrează pe aceeași infrastructură, au reușit să își pună business-urile la punct și să aibă profit din activitatea de transport marfă. Cum o companie care avea mari clienți, care avea întregul know how cu care să opereze în piață a ajuns în această situație? Urmăriți de-a lungul timpului toate numirile care au fost făcute la acest companii și nu e vorba doar de CFR Marfă. CFR Marfă era în cea mai bună poziție. Gândiți-vă ce înseamnă numai să fii operatorul de transport pentru rafinăria Petromidia sau pentru Complexul Energetic Oltenia sau pentru Dacia. Pe acești clienți compania de transport marfă i-a pierdut.

Rep: Comisia a decis că banii acordați pentru stabilizarea Tarom de către statul român au fost acordați în conformitate cu legile în vigoare. Cum vedeți viitorul acestei companii?

A.M: Nu aș vrea să fiu prea sceptic, dar inevitabil nu am cum să nu fiu. Prin comparație, ceea ce se întâmplă la Tarom în momentul de față s-a întâmplat la CFR Marfă. De fapt, noi nu facem altceva decât să repetăm, să avem aceleași soluții, care au dovedit de-a lungul timpului că nu au avut nicio eficiență economică și că nu au dus la salvarea companiilor respective. Eu m-aș îndoi că o nouă conducere a Tarom să vină cu un plan de restructurare în interval de câteva luni și să reușească să reducă pierderile, să readucă compania pe profit. În condițiile în care acest lucru nu se va întâmpla, Tarom va avea aceeași situație. Pot să anticipez că nu se va întâmpla. Aceeași situație o va avea și Complexul Energetic Oltenia, care va primi un ajutor de stat în valoare de 1.2 miliarde de lei.

Viitorul lor este dispariția. Va fi o dramă socială

Rep: Aș vrea să ne îndreptăm și către soluții, fie ele și utopice, până la urmă, domnule Moldovan. Ce soluții credeți că s-ar impune?

A.M: Eu aș spune că dramatice. Viitorul lor este dispariția. O spun cu toată responsabilitatea. Așa se prefigurează.

Rep: Dacă vor dispărea aceste companii de stat, ce punem în locul lor?

A.M: Operatori privați, deși e discutabil și aici...

Rep: Oamenii care lucrează în acest moment pentru aceste companii de stat credeți că cel mai probabil își vor pierde locurile de muncă?

A.M: Sigur, va fi o dramă socială.

Rep: Credeți că nu pot fi salvate prin restructurări?

A.M: Da... printr-un plan de restructurare bine gândit, bine făcut, printr-un management performant, au o șansă. Dar eu nu întrevăd acest management.

Rep: Având în vedere ce s-a întâmplat până acum?

A.M: Exact.

Alexandru Moldovan, redactor șef la Energy Center, despre restructurarea companiilor de stat