Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Impactul epidemiei de coronavirus: “Brexitul a fost un sfert din ce avem acum pentru indicii zonei euro”

coronavirus-4818064_1920.jpg

Image source: 
pixabay.com

Epidemia de coronavirus ar putea împinge economiile Italiei și Franței în recesiune, potrivit Comisiei Europene, care avertizează că prelungirea epidemiei va declanșa efecte în cascadă la nivel european. Este încă un semnal de îngrijorare, venit de la Comisia Europeană și care se adaugă previziunilor sumbre, lansate inclusiv la Washington.

 

 

Nu în ultimul rând, epidemia de coronavirus afectează tot mai grav companiile aeriene. Pierderile la nivel global generate de teama oamenilor de a călători sunt estimate că vor ajunge la peste 110 de miliarde de dolari. Altfel spus, companiile ar putea să piardă până la 19% din cifra de afaceri, după cum reiese din analiza făcută de autoritățile din domeniu.

E firesc ca scenariile să varieze, spune la RFI analistul economic Liviu Moldovan. Asta nu înseamnă că cele mai negre temeri se vor și adeveri. Cert e că panică și nesiguranță în piețe a mai existat, că efectele negative ale coronavirsului se resmit pe toate burse și că, deocamdată, toată lumea este în expectativă, reiese din analiza pe care o face Liviu Moldovan:

Liviu Moldovan: O ușoară recesiune sau să zicem stagnare. Deși zona euro nu e foarte departe de stagnare. Există posibilitatea asta. Vă pot spune că piețele deja încep să pună în preț o astfel de variantă. Dacă ne uităm la plonjonul pe care l-au avut bursele, nu de o lună încoace, ci doar în această săptămână, o să vedem că se pun în preț lucruri destul de urâte din punct de vedere macroeconomic, în special în Statele Unite. 

Reporter: Sunt lucruri pe care le-ați mai văzut vreodată în piețe sau e o situație fără precedent? 

L.M: Le-am văzut de mai multe ori.

Rep: De pildă, Brexit-ul, cum a fost la vremea aceea?

L.M: A fost un sfert din ce avem acum pentru indicii zonei euro, nu pentru lira sterlină, care nici acum nu și-a revenit și e la distanță foarte mare de nivelul dinanintea referendumului. Au mai fost situații foarte tensionate pe geopolitic, cu războiul din Irak. Au mai fost situații foarte tensionate cu criza .com. Poate cumva am putea asimila ca amploarea a scăderii ceea ce avem acum cu ceea ce a fost atunci, în 2000, criza dot.com. Poate că am putea asimila chestia asta. Am mai văzut o situație tensionată la precedenta epidemie, în 2003 când a fost povestea cu SARS. 

Rep: La G7 a fost o reuniune, se vor pompa niște bani. Intervenția G7,  la pachet cu deciziile unor bănci centrale mari de a reduce dobânzile cheie pot, deocamdată, estompa din acest val de cădere?

L.M: Da, parțial, în sensul că G7 nu a făcut nimic practic. Au venit cu niște declarații că vor face tot ce se poate ca să fie bine, lăsând la latitudinea fiecărui stat în parte să decidă pe plan intern. Asta a fost privită ca o dovadă de slabiciune a acelei entități. În ceea ce privește băncile centrale, o reducere a dobânzii de referință pentru dolar, de exemplu, pe care am avut-o ca o surpriză în sesiunea de luni, nu încurcă economia. O va sprijini. Nu neapărat pentru asta a fost făcută, ci pentru a liniști tensiunile din piață, fără efect deocamdată. Încă se pune în preț ca la ședința din 17-18 martie să mai reducă o dată dobânda de referință cu 25 de puncte de bază în America. 

Rep: La final aș lua un sector cheie pentru economia globală. Are relevanța lui. E vorba de sectorul companiilor aeriene, de transportul aerian.

L.M: Sunt printre cei mai loviți.

Rep: 19% din cifra gobală de afaceri ar putea să fie, în cel mai negru scenariu, căderea, peste 113 miliarde de dolari.

L.M: Sigur că se poate. Uitați-vă pe știrile care relevă numărul de vacanțe, de excursii, de călătotii anulate în Italia. Turiștii sau oamenii de afaceri pot spune că nu mai merg cu avionul pentru că sunt riscuri, nici cu trenul pentru că sunt riscuri și aleg să mai stea o zi pe drum și să se deplaseze cu mașina. Uitați cum un număr de bilete de avion nu vor mai fi cumpărate. Companiile de transport în general, dar mai cu seamă de transport aerian, sunt cele mai lovite. E ca și cum s-ar scumpi benzina la noi la 7 lei pe litru. Ce ar face Uber, Bolt și alte firme?

Rep: Cam care mai e timpul pe care îl avem la dispoziție să mergem către ceva catastrofal? Dacă în luna mai vom avea aceeași situație sau o situație mai gravă, se mai poate face ceva sau deja dacă am ajuns în mai ne ducem la vale cu totul?

L.M: În concordanță cu ce spun specialiștii, pe măsură ce se încălzește vremea ar trebui să scăpăm de răspândirea virusului. În mai nu ar mai trebui să ne punem problema de virus, ar trebui să fi uitat deja de el. Dacă o să discutăm și în mai și o să numărăm numărul de îmbolnăviri și pe cel al deceselor, o să fie urât de tot. 

Rep: Realizăm niște lucruri pe care altfel nu le-am fi realizat, fiecare pe porțiunea lui?

L.M: Da, experiență.