Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Coronavirus: se numără „răniții” din economie și statele pregătesc pachetele de susținere

money-glut-432688_1280.jpg

Coronavirus: se numără „răniții” din economie și statele pregătesc pachetele de susținere.
Coronavirus: se numără „răniții” din economie și statele pregătesc pachetele de susținere.
Image source: 
Pixabay (ilustrație)

Criza virusului intră într-o altă fază, din punct de vedere economic. Cea în care se numără primele pagube, se trec în revistă industriile afectate și se fac planuri la nivelul statelor cu privire la soluțiile de stimulare a economiei.

La nivel global, sunt o serie de ramuri economice afectate de măsurile luate împotriva transmiterii virusului. Astfel, instituțiile specializate în transporturile maritime estimează că industria înregistrează pierderi de 350 milioane dolari pe săptămână. Peste 350.000 de containere au fost scoase din comerțul mondial, iar lanțurile de aprovizionare globale au de suferit.

În China, escalele în porturi au scăzut cu 30%, iar volumul mărfurilor a scăzut cu 20%, în ultimele săptămâni. La fel, numărul vaselor care transportă containere din China spre restul lumii s-a redus, în ultima lună, la jumătate. Deocamdată, se estimează că volumul transporturilor maritime va scădea cu 20%-25%.

Transportul aerian a trăit o dramă asemănătoare cu crizele recente, precum epidemia de SARS, din anul 2003, sau criza din 2008. De exemplu, numărul de pasageri a scăzut în luna februarie cu 60%, în interiorul Chinei, și cu 55% pe rutele internaționale ale Chinei.

Deocamdată, estimările arată o scădere a industriei de transporturi aeriene cu aproximativ 4,7% și pierderi de 30 miliarde dolari, majoritatea din cauza relației cu China.

Un alt sector afectat este cel al turismului. Industria turistică este al treilea domeniu economic al Uniunii Europene. De la începerea crizei coronavirus, Uniunea Europeană va pierde aproximativ 400.000 de turiști chinezi și două milioane de nopți de cazare. Mecansimul a fost simplu. Plecările spre China și din China spre Uniunea Europeană au fost practic anulate după Anul Nou chinezesc, momentul în care a izbucnit epidemia de coronavirus. Dar scăderea turismului nu se oprește la China, se extinde și către alte zone, Coreea de Sud, Japonia, Uniunea Europeană, pe măsură ce virusul își extinde aria.

În ceea ce privește industria europeană, estimările nu sunt relevante. Ceea ce se știe sigur este că fiecare industrie și fiecare companie va fi afectată în funcție de expunerea de aprovizionare la produse din China și de capacitatea de a înlocui furnizorul chinez cu un altul „în timp util”.

Așadar, au fost făcute primele estimări ale pierderilor. Au apărut și cererile de măsuri compensatorii și, totodată, o serie de idei privind susținerea unor domenii economice sau a populației afectate de criză.

De exemplu, în România, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri solicită compensații financiare și fiscale în contul pierderilor pe care companiile le înregistrează din cauza reducerii activității în Italia.

La fel, mai mulți reprezentanți ai industriei hoteliere au lansat o petiție online prin care cer despăgubiri ca urmare a scăderii afacerilor în luna februarie.

În Franța, industria hotelieră a avut o scădere a cifrei de afaceri cu 30%-40% și 25% a fost scăderea în industria evenimentelor. Sunt afectate industria auto și companiile aviatice. Autoritățile franceze au anunțat că la jumătatea acestei luni vor prezenta un model prin care companiile atinse de criză vor primi o serie de înlesniri fiscale.

Pe de altă parte, ministrul adjunct al Economiei din Italia a anunțat că este posibil ca plata ratelor la creditele ipotecare pentru persoane fizice să fie suspendată.

Germania a anunțat un program de investiții și ajutor de stat de 12,4 miliarde euro. Japonia va aloca 4 miliarde dolari către companiile mici și mijlocii, iar Italia și Portugalia au anunțat și ele pachete de stimulare.

În fine, Uniunea Europeană pregătește un pachet de măsuri pentru a proteja industriile și companiile. Planul detaliat va fi prezentat săptămâna viitoare. Este, însă, de văzut cât de mari vor fi costurile asumate de statele europene.

 

 

Rubrică realizată cu sprijinul CERTINVEST - Societate de Administrare a Investițiilor.

Coronavirus: se numără „răniții” din economie și statele pregătesc pachetele de susținere