Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Marea întrebare: cum se vor comporta consumatorii în economia post-pandemie?

conservatory-1031494_1280.jpg

Marea întrebare: cum se vor comporta consumatorii în economia post-pandemie?
Marea întrebare: cum se vor comporta consumatorii în economia post-pandemie?
Image source: 
Pixabay (ilustrație)

Așa-numitele „coronabonds”, adică obligațiuni mutualizate ale statelor din zona euro, au stârnit recent discuții aprinse între miniștrii de finanțe ai țărilor din zona euro. Deocamdată, nu s-a convenit o poziție comună legată de emiterea unor astfel de obligațiuni. Nu este o noutate, pentru că nici în criza din anii 2008-2009 statele europene cu o situație bugetară bună, cum sunt cele din nordul Europei și cele risipitoare bugetar, precum cele din zona de sud, nu au reușit să creeze titluri de împrumut comune.

„Coronabonds” nu sunt o realitate, dar, în schimb, o mare companie producătoare de bere a creat așa-numite „bere bonds”. De fapt, compania multinațională cu sediul central în Belgia a lansat o inițiativă menită să ajute barurile, restaurantele și cafenelele, închise în această perioadă, în întreaga Europă.

Este vorba despre o platformă care a început să funcționeze în Franța, la începutul lunii aprilie, pe care se pot înscrie atât micile localuri, cât și consumatorii.

Practic, clienții pot cumpăra și plăti acum bere, între 5 și 100 de euro, pe care o vor consuma după deschiderea bistroului preferat. Este un mod de a oferi micilor restaurante o finanțare în avans. Compania producătoare de băuturi alcoolice se obligă să dubleze în bere oferta consumatorilor.

Până acum, în Franța, platforma a strâns 200 de locații și 330 de consumatori care au plătit 11.000 euro. La nivel european, consumatorii au strâns în avans 150.000 euro pentru a bea bere în cele 2.000 de localuri înscrise în program, atunci când acestea se vor redeschide.

Este doar un exemplu despre cum o firmă multinațională poate lua o inițiativă concretă pentru momentul în care va avea loc repornirea micilor afacerilor.

Tema mai amplă este, însă, cea privind modul în care criza sanitară a schimbat comportamentul consumatorilor și, mai ales, ce va urma în materie de consum.

Există o serie de date clare referitoare la ceea ce a fost. În România, un studiu al companiei de piață Nielsen, arată care a fost amploarea primului val de consum din momentul declanșării pandemiei. Adică, atunci când în mai multe state europene consumatorii au golit o parte din rafturile supermarketurilor.

Studiul, realizat în perioada 23 februarie-15 martie, arată câteva cifre spectaculoase. Consumul de conserve a crescut de șase ori, cel de alcool sanitar de patru ori, vânzările de drojdie au urcat de trei ori și jumătate, cele de îngrijire personală de patru ori și jumătate, iar pastele făinoase au avut vânzări mai mari de patru ori, în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut.

Sunt vârfurile de consum. Alte produse au avut, în schimb, scăderi dramatice ale vânzărilor. De exemplu, Institutul de Statistică francez a publicat recent situația consumului gospodăriilor, în ultima săptămână a lunii martie. Astfel, cheltuielile de consum ale gospodăriilor s-au diminuat cu aproximativ o treime față de o perioadă normală. Consumul a scăzut puternic la îmbrăcăminte și combustibili, s-a redus dramatic la vânzările de automobile, a fost relativ stabil în ceea ce privește energia și a crescut la produsele agro-alimentare.

Raportul Fondului Monetar Internațional arată că aproape toate mărfurile au cunoscut scăderi mai pronunțate sau mai reduse de prețuri. Țițeiul, zincul, argintul, cuprul, nichelul, aluminiul, cărbunele, cobaltul au avut reduceri ale cotațiilor bursiere. Produsele agricole au fost mai stabile, iar singura câștigătoare a fost cafeaua, care a cunoscut o creștere a prețului.

Se vorbește tot mai mult despre redeschiderea treptată a economiilor. Se va întâmpla în următoarele luni. Dar, cum se vor comporta consumatorii? Vor mai merge ei cu avioanele? Se vor mai tunde într-un salon specializat? Vor mai sta apropiați la o masă dintr-un mic restaurant?

În ultimă instanță, temerile, obiceiurile, curajul și veniturile consumatorului vor hotărî felul în care va arăta economia post-pandemie.

 

Rubrică realizată cu sprijinul CERTINVEST - Societate de Administrare a Investițiilor.

Marea întrebare: cum se vor comporta consumatorii în economia post-pandemie?