Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cum va fi viața angajaților după „repornirea” economiei

masca_covid.png

Image source: 
Pixabay (ilustrație)

Este multă efervescență legată de ceea ce s-a numit generic „repornirea” economiei. Mai întâi, termenul este impropriu. Economia românească, la fel ca economia europeană, a funcționat. Sunt sectoare care au lucrat la parametrii normali, iar cel mai bun exemplu este domeniul utilităților publice.

Este adevărat că au existat și sectoare economice a căror activitate s-a redus sau care au fost închise total, în conformitate cu legile adoptate în această perioadă. Termenul de închidere a economiei a făcut carieră, dar este, în cele din urmă, doar o figură de stil. Adică, la modul propriu, economia nu a fost închisă în totalitate, ci doar pe bucăți.

În acest moment, este cert că două fabrici importante din România din industria auto își vor reporni treptat activitatea. De altfel, grupurile Renault și Ford, căci despre aceste companii este vorba, au anunțat revenirea treptată a activității în uzinele din România, dar și din lume.

Cum se va lucra, însă, în noua economie? Avem câteva repere din România și din Europa. Astfel, cotidianul online hotnews.ro publică schimbările organizatorice care vor avea loc în fabrica din Craiova, unde producția va fi reluată parțial începând cu data de 4 mai. În primul rând, salariații vor trebui să completeze în fiecare zi un formular online sau fizic prin care își declară starea de sănătate. Dacă sunt dubii, angajatul nu poate intra în fabrică.

În al doilea rând, la fiecare poartă de acces vor fi instalate dispozitive de măsurare a temperaturii umane. Lucrătorii care au temperatura corporală mai mare decât cea normală nu vor avea acces în uzină.

În al treilea rând, se iau o serie de măsuri ce țin de păstrarea sănătății. Muncitorii vor păstra distanța socială și nu vor forma grupuri mai mari de trei persoane. Cantinele și bucătăriile vor fi închise, chioșcurile vor fi redeschise, iar plata cu cardul este încurajată. De asemenea, personalul este obligat să poarte mască de protecție. În fine, gradul de ocupare al mijlocului de transport va fi de 50%.

Să luăm încă un exemplu. Grupul Renault a redeschis parțial una din fabricile din Franța. Au venit la lucru, deocamdată, 300 de salariați, adică o treime dintre angajații care lucrau înainte de oprirea temporară a fabricii din data de 16 martie. Muncitorii au primit măști de protecție și gel dezinfectant.

La începutul săptămânii, însă, liderul de sindicat din fabrică își exprima nemulțumirea față de riscurile asociate începerii producției. Acesta acuza că mai mulți muncitori sunt nevoiți să atingă, unul după altul, automobilul în curs de asamblare, fără ca acesta să poată fi curățat, ceea ce duce la o creștere a riscului de infectare pentru salariați.

Conducerea fabricii a precizat, însă, că a luat toate măsurile cerute de sindicat pentru a proteja sănătatea angajaților. Trebuie spus că la începutul acestei luni marile centrale sindicale franceze au semnat un acord cu grupul Renault ca niciun salariat care lucrează în fabricile din Franța să nu fie concediat.

Schimbând domeniul din economie, o importantă companie franceză din industria cosmetică a pregătit și ea redeschiderea saloanelor de coafură și frizerie. La începutul pandemiei, firma a înghețat datoriile pe care le are de încasat de la 100.000 de saloane cosmetice din întreaga lume. Acum, compania are un plan pentru redeschiderea unităților de frizerie și coafură din Franța care constă în oferirea de măști și gel dezinfectant, rezervări prin Internet și preocupări privind distanțarea socială.

După cum se poate vedea, repornirea economiei va schimba viața angajaților și a companiilor. Nu va fi doar lapte și miere. Va complica organizarea muncii și va crește costurile pe care le au firmele.

 

Rubrică realizată cu sprijinul CERTINVEST - Societate de Administrare a Investițiilor.

 

Cum va fi viața angajaților după „reponirea” economiei