Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Ce vești de pe frontul luptei cu specula?

chiritoiu.jpg

Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu
Image source: 
Facebook / Consiliul Concurenței

Orice criză are speculanții ei iar criza legată de COVID-19 a creat propria ”faună” de profitori care au urcat speculativ prețurile la anumite produse, în special cele sanitare. O confirmă la RFI chiar președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, care explică ce măsuri a luat guvernul și instituția pe care o conduce pentru a frâna fenomenul speculei.

Președintele Consiliului Concurenței crede că, în ciuda pandemiei, la modul general piața –deși situația e diferită de cea normală – a funcționat corect. Astfel, prețurile la alimente au avut o evoluție firească : au crescut într-o primă fază, ca efect al inflamării cererii pe fond de panică și al sincopelor apărute în prima perioadă de restricții când transporturile de mărfuri încă nu erau reglementate la nivel european. Ulterior, s-a putut observa o revenire a prețurilor la cele de dinainte de criză și o stabilizare a stocurilor astfel încât pe piața produselor alimentare, deși ”zguduită”, nu au fost anomalii.

De asemenea, președintele Consiliului Concurenței a ținut să salute faptul că panica nu a dus la o decizie pripită a guvernului de a plafona prețurile, așa cum au propus unii parlamentari. Chiar dacă intenția era bună, ”iadul e pavat cu bune intenții” iar în acest caz ar fi dus la o penurie de anumite produse pe piață deci la probleme, explică Bogdan Chirițoiu. El a mai precizat că un ajutor important în luarea unor decizii corecte l-a dat și platforma Monitorul Prețurilor.

În schimb, spune președintele Consiliului Concurenței, produsele sanitare au creat într-adevăr un nucleu de speculă în jurul lor. Au existat și există așadar persoane care au profitat ca să majoreze abuziv prețurile la produse precum măștile, mănușile sau dezinfectanții. Ce măsuri s-au luat? Guvernul a decis să nu plafoneze prețurile, ceea ce ar fi dus la o penurie a acestor produse, și să încurajeze creșterea volumelor atât din import, cât și din producția internă. Speranța este, explică Bogdan Chirițoiu, ca existența unor stocuri masive de astfel de produse pe piață să antreneze o scădere a prețurilor.

De asemenea, Consiliul Concurenței a lăsat liberi producătorii și retailerii să ia măsuri precum impunerea unei cantități maxime la care un singur cumpărător poate avea acces, astfel încât nimeni să nu cumpere masiv pentru a specula ulterior, sau a unor prețuri maxime, astfel încât la prețul de producție distribuitorii să nu aibă dreptul la un adaos comercial abuziv de mare. În fine, și paginilor de vânzări on line li s-a dat dreptul de a elimina toate anunțurile privind vânzarea la suprapreț a unor produse sanitare. A ajutat?  ”Parțial...Toate lucrurile astea au ajutat. Dacă întrebarea este dacă am reușit să eliminăm specula, nu, nu am reușit...Cât s-a putut am limitat-o dar cu siguranță fenomenul acesta speculativ nu a fost ținut complet sub control”, a admis Bogdan Chirițoiu care avertizează însă că atât instituția sa, cât și poliția economică nu vor închide ochii la astfel de abateri. Pe larg despre speculanții și profitorii crizei, în interviul cu președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu...