Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


O criză binevenită pentru administrație

guvern.jpg

Image source: 
site-ul Guvernului României

Ocupați cu pandemia și criza economică, mulți dintre noi au pierdut din vedere reorganizarea instituțiilor publice. A intervenit suspendarea procesului de reorganizare a Ministerului Finanțelor Publice de către Curtea de Apel București pentru ca restructurarea administrației să atragă din nou atenția.

Esența problemei este, totuși, modul de reorganizare a ministerelor și în cazul de față a Ministerului Finanțelor. Să ne aducem aminte că, la momentul instalării, actualul guvern a anunțat că va realiza un audit al fiecărei instituții publice pe baza căruia va avea loc o reorganizare a administrației.

Era un mod destul de complicat de a spune că are loc o restructurare a aparatului administrativ, dar, trebuie să recunoaștem, era o formulă profesionistă de a lucra. Se mergea pe ideea că înainte de a tăia posturi sau angajați este nevoie de o analiză. Ceea ce, în esență, era corect.

Doar că această abordare, realizarea unor audituri ale instituțiilor publice, avea un mare dezavantaj și anume acela al timpului de care o analiză serioasă are absolută nevoie. Iar trecerea timpului înseamnă de multe ori amânarea și intrarea în uitare a temei, în cazul de față a restructurării administrației.

S-a întâmplat în felul acesta, cu câteva excepții. Prima este chiar Ministerul Finanțelor. La jumătatea lunii mai, guvernul a adoptat o hotărâre privind reorganizarea Ministerului Finanțelor, iar acum, în a doua jumătate a lunii iunie, la sesizarea directorului Direcției juridice, instanța a oprit pentru un timp procesul de restructurare. Acest lucru ne arată cât de mult se poate tărăgăna schimbarea organizării unei instituții publice. Practic, în ritmul în care funcționează justiția este posibil ca anul acesta să nu poată fi dusă la bun sfârșit schimbarea de organizare a Ministerului Finanțelor. Ceea ce este un semnal de alarmă pentru orice încercare de a schimba ceva în administrație.

Nu trebuie să vă gândiți că modificările de la Finanțe ar fi fost cine știe ce. Dacă privim modul de reorganizare al ministerului vom vedea că, de fapt, se comasau sau se despărțeau niște direcții ale instituției. Iată câteva exemple. Direcția generală juridică, de la care a plecat scandalul, se despărțea în direcția juridic și reglementare și direcția contencios; direcția de programare a investițiilor publice se comasa cu direcția de analiză și eficientizare a cheltuielilor publice; direcția de management a investițiilor publice se transforma în serviciu, iar direcția de politici publice și monitorizare acte normative se comasa cu direcția pentru relația cu Parlamentul, sindicatele și patronatele. Și tot așa.

Putem remarca denumirile foarte sofisticate ale direcțiilor și serviciilor instituției în contrast cu rezultatele practice ale administrației pe care le vedem de peste două decenii. Privit din afară, contează destul de puțin cum se numesc direcțiile ministerului, cum se comasează sau se despart. Un indicator al reorganizării era, de exemplu, cel al reducerii de posturi. Iar din acest punct de vedere, rezultatul era că din 1.715 posturi ar fi fost desființate 202, probabil și ele neocupate.

Cert este că reorganizarea a rămas în umbră. A mai făcut câteva valuri, ideea ministrului dezvoltării de a organiza concursuri pentru toate posturile instituțiilor. Am văzut câțiva angajați protestând în fața ministerului și cam atât. Nu mai știm ce s-a întâmplat la Ministerul Dezvoltării, așa cum nu mai știm ce se întâmplă la celelalte instituții publice. De asemenea, este greu să ne avem o imagine a ceea ce se întâmplă în administrațiile locale. Dar, criza sanitară a venit la timp pentru a nu face aproape nimic în materie de schimbare a administrației.

 

Rubrică realizată cu sprijinul CERTINVEST - Societate de Administrare a Investițiilor.

 
O criză binevenită pentru administrație