Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Parteneriatul strategic franco-român, o șansă de a întoarce criza în favoarea economiei românești

grand_matinal.jpg

Image source: 
www.gov.ro

Pandemia a afectat grav numeroase economii dar dacă a deschis noi uși în locul celor care par închise? La această întrebare au răspuns azi reprezentanții comunității franceze de afaceri din România care au avut ”Un grand matinal digital”, o reuniune on line cu premierul Ludovic Orban, căruia i-au prezentat ceea ce aceștia consideră a fi o șansă pentru depășirea crizei. 

Invizibil, în spatele cortinei, când orice activitate părea suspendată, zeci de mii de angajați români ai unor companii franceze au continuat să lucreze în timp ce alte zeci de mii de persoane au intrat în șomaj tehnic…

De la experiența Auchan, la cea a uzinelor Dacia, de la eforturile Institutului francez, la cele ale companiilor din domeniul sănătății sau din sectorul bancar, patronatele din domeniu au reușit să treacă cu bine peste starea de urgență și, mai important, să vadă noi opotunități dincolo de criză.

Despre asta a fost vorba în cadrul reuniunii de lucru cu premierul Ludovic Orban și companiile franceze au salutat planul de relansare economic Reclădim România și deschiderea guvernului roman pentru dialog și noi proiecte.

Fiecare companie a vorbit despre oportunități și, în principal, s-a vorbit despre debirocratizare și digitalizare…Criza a forțat oarecum digitalizarea României și aceasta a fost una dintre principalele propuneri: continuarea procesului, fie că vorbim de serviciile de telemedicină în care Franța este pionieră și poate aduce  experința sa, după cum a punctat Tatiana Popescu, șeful Comitetului pentru sănătate a CCIFER, fie că vorbim de comerțul on line, tot mai dezvoltat și care a adus Auchan pe o poziție de top în România, după cum a povestit Ionut Ardeleanu, directorul general, fie că vorbim de serviciile bancare și ele tot mai concentrate pe on line și implicate acum în programul pentru IMM-uri, IMM Start, despre care a vorbit Francois Bloch, directorul general BRD Groupe Société Générale sau chiar de dezvoltarea tehnologiilor și aici Christophe Dridi, directorul general Automobile Dacia și Grup Renault Romania a dezvăluit că telemunca a permis ca marile proiecte să continue fără întrerupere în perioada stării de urgență.

Un alt domeniu cheie în care Franța poate și vrea să contribuie, este dezvoltarea energetică și în cadrul reuniunii s-a salutat liberalizarea pieței de gaze și a celei a energiei.

Eric Stab, directorul general al Engie, a insistat însă că implicarea companiilor franceze în dezvoltarea pieței energetice depinde în mod major de stabilitatea și predictibilitatea cadrului legislativ care ar trebui de urgență schimbat astfel încât taxarea companiilor să fie una echitabilă și nu una populistă.

Tot în sectorul energetic s-a vorbit și despre o posibilă implicare a Franței în posibila relansare a procesului de construcție a reactoarelor nucleare 3 și 4, menționată de premierul Ludovic Orban în cadrul discuțiilor.

S-a vorbit mult și despre dimensiunea verde a României : de la producerea de energie verde, la producerea pe viitor a unor mașini eco în uzinele Dacia, de la agricultura eco, la lansarea unor proiecte smart city care să schimbe fața marilor orașe încă poluate prin dezvoltarea unor noi proiecte de mobilitate urbană și aici Gregoire Vigroux, președintele French Tech, și-a oferit sprijinul pentru crearea unui grup de lucru.

Nu a lipsit nici cultura, prin vocea directorului Institutului Francez, Helene Roos, care a vorbit despre regândirea actului de cultură, despre digitalizare și despre proiectele culturale comune care pot și trebuie să continue.

Trăgând linia, așa cum a subliniat ambasadoarea Franței în România, Michele Ramis, pentru România și Franța actuala criză ar putea reprezenta un punct de relansare în forță a parteneriatului strategic dintre cele două țări, mai ales că multe proiecte franceze ar putea fi reorientate acum spre țara noastră în condițiile în care nu mai pot fi lansate în state aflate la distanțe prea mari în contextul pandemiei.

Rețeta succesului va fi atragerea de fonduri europene, folosirea acelui savoir faire francez în numeroase domenii și deschiderea din partea guvernului.

În această privință, premierul Ludovic Orban a promis că aceasta există și va exista în continuare.

De asemenea, a existat promisiunea că, în al 12-lea ceas, guvernul va finaliza acele proiecte de infrastrutură vitale pentru companii precum Dacia-Renault sau Auchan, care au nevoie de o rețea de drumuri performantă pentru a putea avea un plus de competitivitate.

Și, în încheiere, pentru că vorbim despre pandemie, ar fi de subliniat și eforturile companiilor franceze de a sprijini comunitățile defavorizate pe timp de criză fie prin distribuția de alimente, fie prin implicarea în consolidarea sistemului sanitar, fie prin promovarea unor proiecte educaționale.

Pe scurt, invizibile public, relațiile franco române se extend iar pandemia va fi învinsă prin sloganul amitit de Helene Roos : urgentați alianțele…