Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Camioanele electrice Nikola: o provocare pentru Tesla sau doar o mare escrocherie? (AFP)

nikola.png

Prototipul Nikola2, prezentat de Nikola Motor
Image source: 
AFP via France24

După lansarea camioanelor sale electrice și cu hidrogen, compania americană Nikola susține că va revoluționa sectorul transporturilor din întreaga lume. Dar o importantă companie de investiții susține că aceste promisiuni nu sunt decât vorbe în vânt. Rezultatul: valoarea acțiunilor Nikola evoluează ca un adevărat montagne russe.

Fondată în 2015 de către Trevor Milton, compania se concentrează în special asupra dezvoltării camioanelor și a camionetelor care funcționează cu baterii electrice sau cu hidrogen, dar și pe construirea stațiilor de alimentare cu hidrogen.

Deocamdată nu a fabricat nimic, însă a încheiat parteneriate strategice cu mai multe firme industriale cunoscute, printre care compania germană de inginerie Bosch, firma italiană CNH Industrial și recent cu firma de construcții de automobile americană General Motors.

Anunțul acordului cu firma americană din data de 8 septembrie a făcut ca valoarea de la Bursa din New York să crească cu 41%. Nicola a ajuns să fie cotată la Bursa din New York în iunie a.c., în urma unei înțelegeri cu societatea VectoIQ, fondată de către un fost înalt responsabil de la GM.

La fel ca Tesla, Nikola profită la Wall Street de entuziasmul unora dintre investitori în sectorul vehiculelor electrice, considerat viitorul sectorului automobilistic.

Dar compania de investiții Hindenburg Research a publicat pe data de 10 septembrie un raport în care acuză firma compania de „o mare fraudă”, care se sprijină pe nenumăratele minciuni ale fondatorului său, care „i-a indus în eroare pe partenerii săi (...) pretinzând în mod fals că dispune de tehnologii importante”.

Rezultatul: cădere cu 36% a valorii acțiunilor la Bursă, în doar trei zile. 

 

Punere în scenă

Deși a respins imediat acuzațiile, Nikola nu neagă complet una din cele mai spectaculoase dintre ele: aceea că ar fi prezentat în 2017 un fals video cu unul dintre prototipurile sale. Conform companiei Hinderburg, camionul „a fost tractat în vârful unei coline pe un drum izolat și pur și simplu filmat în timp ce cobora panta”. Nikola a replicat afirmând că „nu am susținut niciodată că prototipul a funcționat prin propriul său sistem de propulsare în video”, ci că vehiculul era pur și simplu „în mișcare”.

Directorul financiar al acestui start-up, Kim Brady, a estimat la rândul său că raportul „era ofensator” pentru partenerii săi. Înainte de a colabora cu Nikola, „Bosch a studiat dosarul pe mai multe luni cu ajutorul unui grup de ingineri”, a subliniat acesta în cadrul unei conferințe organizate de către banca RBC.

Iar General Motors a fost asistat de către cele mai mari bănci și cabinete de consiliere înainte de a accepta să cumpere 11% din acțiunile firmei, a adăugat el.

„Este ridicol să te gândești că aceste companii nu au examinat noua firmă îndeaproape, mult mai îndeaproape decât un actor exterior care voia să mizeze pe scăderea valorii ei la Bursă”, a comentat directorul Kim Brady.

Pentru Daniel Ives, analist la Wedbush, viitorul companiei Nikola depinde de felul în care grupul își va implementa strategia de acum și până în 2023.

„Dacă Trevor și echipa sa reușesc să construiască fabrica lor în Arizona, să transforme prototipurile în modele, să-și instaleze rețelele de încărcare (cu hidrogen) și să atragă comenzi de camioane, propunând o marjă brută atractivă, atunci Nikola are o oportunitate foarte mare, iar acțiunea sa va reflecta această dinamică”, a subliniat analistul.

Ar putea grupul să devină noul Tesla, fabricantul de vehicule electrice fondat de către fantasticul Elon Musk, care valorează acum mult mai mult la Bursă decât fabricanții tradiționali, deși vinde mult mai puține mașini?

Probabil că nu, răspunde Dan Ives. Așa cum Apple sau Amazon domină de departe sectorul respectiv, „nu există decât un singur Tesla”, adaugă el pentru AFP. „Dar pe piața vehiculelor electrice, sute de miliarde de dolari vor fi cheltuiți în următorul deceniu. Vor exista mai mulți câștigători”, explică specialistul, estimând că Nikola ar putea să fie printre ei.

 

Traducere de Smaranda Teodoriu, după articolul AFP preluat de France24