Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Apărați piețele!

piata_obor.jpg

Primarul sectorului 2 al Capitalei, Radu Mihaiu (în plan îndepărtat) discutând cu o vânzătoare în Piața Obor, București, 8 noiembrie 2020
Sursa imaginii: 
Facebook / Radu Mihaiu

Anunțul închiderii piețelor agro-alimentare a inflamat spiritele din mai multe direcții. Reprezentanții producătorilor protestează amenințând că vor fi nevoiți să arunce produsele pentru că nu vor avea unde să le mai vândă. O parte dintre cumpărători sunt și ei nemulțumiți. 

Premierul Orban a cerut primarilor să asigure mutarea producătorilor în spații deschise, iar edilii au găsit rapid soluții. Astfel, peste noapte, piața Obor a fost organizată în așa fel încât să rămână deschisă, după cum a declarat primarul sectorului 2, din București . Ceea ce se putea face în urmă cu o lună sau două se întâmplă acum contra-cronometru și sub amenințarea închiderii.

În cele mai multe cazuri, măsurile sunt foarte simple și ele se referă la respectarea regulilor de distanțare fizică și de folosire a măștii de protecție.

Peste tot în Europa, în primăvara acestui an, măsura închiderii piețelor agro-alimentare a fost dificilă. Cele mai multe guverne europene au evitat să ia o decizie de acest fel, pentru că piețele sunt considerate importante atât pentru micii producători agricoli, cât și pentru consumatori.

Piețele sunt o verigă a ceea ce se numește lanțul scurt de aprovizionare, adică o apropiere între producător și consumator. Este o legătură pe care politicile europene o încurajează în mod constant.

La fel de adevărat este, însă, și că pandemia a dinamizat inovarea. În sensul că în întreaga Europă, inclusiv în România, s-au dezvoltat aplicații de internet prin intermediul cărora utilizatorii se pot aproviziona direct de la producători. Peste tot în Europa, tema este sensibilă.

În România, piețele agro-alimentare au fost în mod constant, în ultimii 30 de ani, un subiect controversat. În anii 90, piețele funcționau doar ca spații deschise. Au urmat ani întregi în care consiliile locale au fost acuzate de concesiuni și asocieri dubioase cu firme private cu scopul amenajării și construirii piețelor.

De fapt, cele mai multe piețe nu mai erau agro-alimentare, ci s-au transformat în ceva gen bazar, un amestec de produse alimentare cu cele de menaj și cu haine. De altfel, la începutul anilor 90, închirierea unei tarabe în piață echivala cu privatizarea, cu spiritul antreprenorial.

În ultimele trei decenii, piețele au fost în mod constant în mijlocul unor controverse legate de prezența adevăraților producători. Au fost scandaluri legate de emiterea carnetelor de producător, de abundența intermediarilor și chiar de autenticitatea produselor comercializate. În sensul că o parte din roșiile sau pepenii, de exemplu, prezentate ca fiind din România erau, în realitate, din import.

În urmă cu 20 de ani, a început asaltul marilor rețele de magazine asupra orașelor. Magazinele de comerț modern au fost acceptate cu mare ușurință în interiorul orașelor, fapt care a redus substanțial ponderea comerțului tradițional, adică a piețelor.

Pentru unii producători, cei care au reușit să se asocieze, ofensiva rețelelor de magazine a fost benefică, pentru că au găsit un bun canal de desfacere pentru produsele lor.

Mai sunt și alte subiecte sensibile. Cum ar fi impozitarea destul de aproximativă a micilor producători și lipsa mijloacelor electronice de plată în piețele tradiționale.

Este clar că în ceea ce privește plățile online autoritățile locale și cele centrale sunt vinovate întrucât nu au făcut nimic pentru a încuraja sau chiar a impune dispozitivele specifice necesare plății cu cardul.

Piețele sunt un spațiu important pentru micii producători și în egală măsură pentru anumite categorii de consumatori. Pandemia este doar o parte a problemei.

Semnalele arată că, sub o formă sau alta, primarii vor găsi formule ca funcționarea piețelor să continue.

Cealaltă parte a problemei este că piețele și târgurile din România trebuie aduse la nivel european și la o variantă de funcționare modernă. În felul acesta, vor fi sigure atât pentru vânzători, cât și pentru cumpărători.

 

Rubrică realizată cu sprijinul CERTINVEST - Societate de Administrare a Investițiilor.

 
Rubrica Economia Reală din 9 noiembrie 2020