Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Surpriza anului: industria de băuturi și cea de tutun produc excedent comercial mai mare decât industria auto

bautura_tutun.jpg

Image source: 
pixabay.com

Institutul de Statistică a publicat datele pe primele nouă luni ale acestui an privind comerțul internațional. Ele sunt ceva mai speciale pentru că oferă repere legate de funcționarea economiei românești în perioada pandemiei în raport cu economia internațională. Altfel spus, arată cât de performantă a rămas economia românească prin mărfurile pe care le-a exportat. Și la ce nivel s-au situat importurile și implicit consumul autohton absorbit de piața locală în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut.

Prima observație este aceea că deficitul de balanță comercială a crescut față de anul trecut cu aproximativ un miliard euro, adică până la 13 miliarde euro. Este cunoscut faptul că perioadele de criză reduc deficitele de balanță comercială sau deficitul de cont curent. Așa s-a întâmplat în criza din anii 2008-2010.

Acum este altfel. Consumul a scăzut timp de câteva luni, dar la nivelul acestui an a revenit pe plus. Importurile au scăzut și ele, dar nu atât de mult încât să ducă la reducerea deficitului comercial. Aceste evoluții ne arată că actuala criză este ușor atipică.

De asemenea, analiza trebuie continuată pe categorii de mărfuri, respectiv trebuie comparată evoluția din primele nouă luni ale acestui an cu aceeași perioadă de anul trecut.

Cea mai spectaculoasă evoluție a înregistrat-o grupa de mărfuri băuturi și țigări, care a înregistrat o creștere a exporturilor record cu 42%, față de anul precedent. Este cu adevărat o performanță, iar explicația este, pe de o parte, legată de faptul că România are fabrici în ambele domenii, producția de țigarete și cea de băuturi, iar, pe de altă parte, este dovada că producătorii români au reușit să își găsească piețe externe în această perioadă complicată.

După performanța creșterii exporturilor cu 42%, grupa de produse formată din băuturi și tutun se află pe primul loc în ceea ce privește excedentul comercial, cu o valoare de 637 milioane euro, depășind grupa de produse mașini și echipamente pentru transport, care înregistrează un excedent de numai 102 milioane euro.

Desigur, volumul este mult diferit, în sensul că exporturile industriei auto sunt de 21,2 miliarde euro, în timp ce industriile de băuturi și tutun ajung la exporturi de numai 1,1 miliarde euro. Dar, în pofida diferenței mari de valoare, este important excedentul comercial pe care îl obțin producătorii de băuturi și tutun.

Se poate spune că economia românească are anul acesta încă două industrii esențiale, cea de băuturi și cea țigarete. De asemenea, datele bugetului de stat arată că vânzările de țigarete și cele de băuturi au susținut veniturile bugetare prin accizele și taxele plătite.

De altfel, în afară de cele două categorii de mărfuri, băuturi și tutun și mașini și echipamente de transport, mai există o singură grupă de produse, materiale crude, necomestibile, care înregistrează un mic excedent.

Restul mărfurilor au deficit de balanță comercială, cel mai mare fiind la produsele chimice care au ajuns la un deficit de 6,4 miliarde euro, mărfurile manufacturate înregistrează un deficit de 3,5 miliarde euro, combustibili cu un deficit de 1,9 miliarde euro și alimentele și animalele vii, care au un deficit de 1,8 miliarde euro.

Trebuie remarcat că deficitul înregistrat anul acesta pe categorii de produse este sensibil egal cu cel de anul trecut. Ceea ce ne arată că nu s-au schimbat foarte multe lucruri în relațiile comerciale ale producătorilor români. Doar atât cât să crească deficitul comercial cu un miliard de euro.

 

Rubrică realizată cu sprijinul CERTINVEST - Societate de Administrare a Investițiilor.

 
Rubrica Economia Reală din 10 noiembrie 2020