Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cresc prețurile în telecomunicații în urma preluării Telekom de către Orange?

Tranzacție gigant, parafată pe piața telecomunicațiilor: Orange România a semnat acordul pentru achiziționarea pachetului majoritar de 54% din acțiunile Telekom Romania. Prețul de achiziție este de 268 milioane de euro. Orange își asigură astfel o poziție dominantă pe o piață unde mai există un singur alt concurent de anvergură: Vodafone. În aceste condiții, se poate vorbi despre distorsionarea principiilor concurențiale în piața telecomunicațiilor din România? Creșterea prețurilor pentru serviciile din sector este un efect probabil? Răspunde, la microfonul RFI, analistului economic Valentin Ionescu, fostului ministru al Privatizării.

Tehnologia 5 G, miza tranzacției?

Valentin Ionescu: Are loc o concentrare economică care, probabil, va permite o investiție mai mare în tehnologia 5G. Bănuiesc că ăsta a fost obiectivul principal al companiei franceze Orange, care își consolidează poziția pe piața românească, dar pe piața europeană, dacă ne raportăm la cifra de afaceri, să spunem că ar putea să depășească Vodafone, dar se află sub Deutsche Telekom, care are o cifră de afaceri aproape dublă și care, de fapt, este la originea acestei tranzacții, împreună cu Orange. Vânzătorul principal a fost Deutsche Telekom, care controlează în cascadă Telekom România.

Reporter: Prin această tranzacție Orange și Vodafone, cei doi mari giganți de pe piața telecomunicației din România, nu formează împreună o poziție de monopol, cu consecințele de rigoare ce derivă din astfel de situații?

V.I: Deocamdată nu. Dacă ținem cont de reglementările europene, avem o concentrare economică cu dimensiunea Uniunii Europene pentru că cifra de afaceri totală depășește 5 miliarde de euro, indiscutabil. Și dacă luăm două întreprinderi separate, chiar pe teritoriul României, Orange, respectiv Telekom România, cifra de afaceri pentru fiecare depășește 250 de milioane de euro. Nu asta ar fi problema. Până la urmă, abuzul de poziție dominantă în cazul unei concentrări, se judecă în funcție de comportamentul operatorului respectiv. Asta s-ar putea întâmpla în special în raport cu tarifele practicate. Mă refer la politica de prețuri. Dar deocamdată nu aveam această informație. Nu avem nicio dovadă că s-ar putea întâmpla așa. Pe piața românească există și alți operatori în telefonie mobilă, cum este Digi, dar Orange este mai bine poziționat. Digi s-a extins foarte mult în ultimii 6 - 7 ani, însă a acumulat și datorii foarte mari. Trebuie să își amortizeze aceste datorii, astfel încât să își poată permite noi investiții în tehnologia 5G, care nu este deloc ieftină.

Ce se întâmplă cu prețurile și cu calitatea serviciilor?

Rep: Ar putea exista posibilitatea unei creșteri a tarifelor pentru comunicații în România? Mai ales dacă avem în vedere că prețurile de acum din România, pentru acest serviciu, comparabil cu ceea ce se întâmplă în Uniunea Europeană, sunt destul de mici.

V.I: Mie nu îmi este atât de teamă de tarife, cât de calitatea serviciilor oferite, unde cam toți operatorii de telefonie mobilă au niște hibe. Chiar dacă în momentul de față tarifele nu sunt ridicate, urmare și a faptului că există reglementări la nivel european, problema de servicii este, după părerea mea, subiectul delicat pentru oricare consumator în momentul de față, nu cea de tarife.

Rep: Ne referim în mod special la acoperire, la semnal...

V.I: Nu doar la acoperire, ci la asistență tehnică în general. La modul în care sunt furnizate servicii unor clienți, inclusiv prin fidelizare. Mă refer la o relație pe care fiecare operator a dezvoltat-o pe termen lung cu propria sa clientelă. Problema principală aici va fi de acum încolo, așa cum a fost și în trecut. Suferința cea mai mare este cu privire la calitatea serviciilor. Aici nu pot particulariza, nu pot individualiza problema la Orange. Aici este o problemă care privește toți operatorii de telefonie mobilă din România. Cu cât gradul de concentrare este mai mare, această problemă nu se va rezolva. Eu cred că aici este, de fapt, elementul sensibil al unor asemenea tranzacții. Anume, în ce măsură, atunci când se realizează o concentrare economică, consumatorul final beneficiază de o îmbunătățire a calității serviciilor. Prin urmare, sunt două aspecte. O dată e prețul, dar și calitatea serviciului furnizat.

Rep: Vorbeați mai devreme despre investițiile în rețeaua 5G. La ce să ne așteptăm din punctul de vedere al evoluție în România a acestei tehnologii?

V.I: O asemenea tehnologie nu este ușor de implementat datorită costurilor. Implementarea nu se va face atât de rapid. Vor fi câțiva ani, chiar dacă și în momentul de față s-a introdus experimental în România. La un moment dat un avans luase Huawei, dar știm foarte bine că există niște restricții în zona NATO cu privire la investițiile acestei companii chinezești. Prin urmare, ne așteptăm ca tehnologia 5G să fie implementată de firme occidentale. Eu nu pot face o estimare referitoare la cât va dura acest proces de implementare. Fără îndoială Orange a luat un avans.

Ascultă:

 
Analistului economic Valentin Ionescu, fostului ministru al Privatizării, despre preluarea Telekom de către Orange