Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


China și-a făcut port în Sri Lanka în baza unei datorii neachitate (AFP)

sri_lanka.png

Guvernul din Sri Lanka a fost nevoit să cedeze portul Hambantota unei companii chineze, după ce nu a reușit să plătească împrumutul de 1,4 miliarde de dolari acordat de China tocmai pentru construirea acestuia
Image source: 
AFP via rfi.fr

Sri Lanka a anunțat recent ”prima mare investiție chineză” în industria manufacturieră din țară, o fabrică de anvelope de 300 de milioane de dolari, amplasată lângă un port strategic de mare adâncime. Numai că această ”investiție”, nu este chiar o... investiție.

Națiunile occidentale, dar și India, sunt de multă vreme îngrijorate de influența chineză exercitată în Sri Lanka prin mai multe proiecte implementate de China în cadrul inițiativei sale gigantice de dezvoltare a infrastructurii, Noul Drum al Mătăsii.

Noua fabrică din Sri Lanka este amplasată în portul Hambantota, care a fost cedat în totalitate unei companii chineze în 2017, după ce Sri Lanka nu a reușit să ramburseze un împrumut de 1,4 miliarde de dolari acordat de China, folosiți chiar pentru construirea acestuia.

”Cabinetul din Sri Lanka a aprobat înființarea uzinei de anvelope în conformitate cu legislația care permite concesii fiscale generoase”, susține acum ministrul mass-media Keheliya Rambukwella.

El mai spune că fabrica Shandong Haohua Tire Co Limited ”va exporta” cel puțin 80% din producție, cu opțiunea de a vinde restul pe piața locală.

Anunțul a venit la doar câteva săptămâni după ce premierul Mahinda Rajapaksa a dezvăluit bugetul țării pentru 2021, bazându-se pe mai multe proiecte imobiliare chineze gigantice în Colombo, pentru a atrage mai multe investiții și a revigora economia insulei.

Orașul port Colombo - un proiect de 1,4 miliarde de dolari început în 2014 - a dublat practic dimensiunea actualului district financiar din Sri Lanka.

Când Rajapaksa era președinte, între 2005-15, Colombo a împrumutat multe miliarde de la China, acumulând un munte de datorii pentru o serie de proiecte de infrastructură - inclusiv un aeroport internațional numit „cel mai gol din lume” de către mass-media din cauza lipsei de zboruri.

El și fratele său Gotabaya Rajapaksa - actualul președinte - au respins acuzațiile conform cărora astfel de proiecte sunt inutile și au negat că ar fi victimele unei capcane a datoriilor chineze.

Având în vedere că agențiile de credit reduc nivelul ratingurilor datoriei din Sri Lanka, este de așteptat ca țara să primească mai multe împrumuturi chinezești și în 2021.

Economia sa se luptă atât cu pandemia de coronavirus, cât și cu efectul devastator pe care bombardamentele din duminica Paștelui l-au avut anul trecut asupra industriei turismului.

 

Traducere de Anda Costiuc după rfi.fr