Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Liberalizarea pieței de energie electrică: Consumatori neinformați, facturi mai mari

Toţi clienţii casnici au dreptul să îşi schimbe furnizorul de energie electrică în luna ianuarie, precum şi pe tot parcursul anului 2021, cu respectarea condiţiilor contractuale, precizează Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei la câteva zile după izbucnirea scandalului privind facturile la curent electric.

ANRE-ului i se reproșează lipsa de comunicare pe acest subiect în condițiile în care de la 1 ianuarie piața se liberalizează complet ceea ce va aduce scumpiri ale facturii.

Tocmai de aceea, și Ministerul Economiei și Consiliul Concurenței au îndemnat consumatorii să studieze oferta cu atenție și să aleagă una potrivită.

De precizat că un studiu al Asociației Energia Inteligentă arăta că la începutul lunii decembrie doar 10% dintre consumatori cunoșteau în acel moment că piața urmează să se liberalizeze de la 1 ianuarie și că ar trebui să caute oferte avantajoase.

Tocmai de aceea era nevoie de o mai buna informare, explică Melania Amuza, vicepreședintele Asociației Energie Inteligentă.

"Procesul de liberalizare presupune o selecție de oferte. Fiecare consumator casnic va fi liber să selecteze cele mai bune oferte de pe piață.
Ne este cerut, ca și consumator obișnuit, un grad mare de diligență și un grad mare de informare. Aici trebuie să subliniez că noi în România nu suntem obișnuiți cu acest exercițiu.

"Din acest punct de vedere ar fi util ca ANRE să ia în considerare o amânare mai mult sau mai puțin lungă, să zicem 6 luni, pentru a da posibilitatea consumatorilor să se informeze mai bine pentru a face o alegere cât de cât documentată."

Vocea consumatorului în relația cu ANRE încă are nevoie de ajutor pentru a se face auzită. Ar fi de ajutor dacă acești consumatori s-ar putea constitui în asociații ale consumatorilor, așa cum sunt în toate statele civilizate și care au trecut deja prin acest gen de proces și de selecție.

În orice țară reglementatorii trebuie să fie permeabili și trebuie să aibă căi prin care vocea consumatorilor să se facă auzită la un mod profesional, nu neaparat la modul reactiv, atunci când suntem nemulțumiți, ci și proactiv...

"E posibil ca anumite clauze din contractele deja existente să fie schimbate, trebuie analizate cu atenție, orice consumator casnic trebuie să profite de faptul că-și poate schimba furnizorul de electricitate cu unul care îi oferă condiții mai bune.

Când spun condiții mai bune, nu mă refer numai la preț. Sunt furnizori în piață care nu au puterea financiară să ducă o astfel de obligație foarte, foarte importantă, semnificativă, de a susține  furnizarea pe mase mari de populații, există și furnizori care își asumă riscuri. În primul rând își asumă riscuri să spunem la sursa lor de alimentare cu energie electrică pe care o vor trece mai departe, există furnizori mari care au deja o poziție semnificativă în piață. Și aceștia trebuie priviți cu exigență, din punctul de vedere al consumatorilor. Și mai există o categorie de furnizori care sunt în piață de câțiva ani de zile care au un bazin de consumatori de energie electrică destul de bine dezvoltat.

Oricare ar fi tipul nostru de oferte pe care îl avem în față, de la un furnizor mic, de la un furnizor mare sau de la unul mediu, primul lucru pe care trebuie să-l vedem este prețul și modul în care el garantează sau protejează clientul într-un interval mediu, să zicem de șase luni."

 
Melania Amuza, vicepreședintele Asociației Energie Inteligentă.