Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


De ce a blocat Franța preluarea Carrefour

couche_tard.png

Image source: 
https://corpo.couche-tard.com/en/

Scurta poveste a ofertei de preluare a companiei Carrefour s-a încheiat rapid și fără niciun rezultat. Mediul economic francez a fost surprins la începutul acestui an de oferta unui grup canadian de distribuție care și-a anunțat intenția de a deveni acționar majoritar al Carrefour. A fost o surpriză pentru că firma Carrefour este un brand de referință, nu doar pentru comerțul francez, ci pentru întreaga economie.

De exemplu, Carrefour este cel mai mare angajator din sectorul privat francez cu 150.000 de salariați. Din acest punct de vedere, oferta de preluare Carrefour de către grupul Couche-Tard a fost de neînțeles din câteva puncte de vedere.

În primul rând, pentru că o bună parte dintre consumatorii europeni nu au auzit de Alimentation Couche-Tard, firmă canadiană, dintr-un motiv simplu: prezența companiei este redusă în spațiul Uniunii Europene. Prin preluarea Carrefour, grupul originar din Quebec, și-ar fi făcut o grandioasă intrare în mai multe state ale Uniunii Europene și nu doar aici, pentru că rețeaua Carrefour cuprinde 12.300 de magazine în peste 30 de țări, cu 320.000 de angajați.

În al doilea rând, sunt greu de înțeles motivele pentru care Carrefour ar avea nevoie de un investitor și de bani noi pentru investiții.

Desigur, este prea devreme să știm datele de bilanț ale anului trecut, desigur, în pandemie, comerțul tradițional a fost lovit de mutarea în online a clienților și de scăderea numărului de cumpărători din magazinele fizice, desigur, marile rețele online în frunte cu Amazon, sunt o amenințare tot mai apăsătoare pentru comerțul tradițional, dar toate aceste motive nu par suficiente pentru ca retailerul francez să aibă nevoie să atragă un investitor.

Poate o problemă ar putea fi datoriile Carrefour care ajung la câteva miliarde euro.

Grupul canadian a avansat o ofertă de achiziție pentru Carrefour, la prima vedere, cât se poate de atrăgătoare: achiziția acțiunilor la un preț de 20 euro, care evaluează compania franceză la 16 miliarde euro, investiții de trei miliarde euro, păstrarea tuturor angajaților, menținerea în management a directorilor francezi, dar și cotarea noului grup atât la Bursa de la Paris, cât și la Toronto.

Cine este grupul canadian Couche-Tard, care a venit cu o ofertă atât de îndrăzneață?

Compania a fost creată în anul 1980, în Quebec, plecând de la un singur magazin al cărui nume a fost preluat astăzi de întregul grup. Modelul de business al firmei a fost acela de a prelua mici magazine de proximitate, așa-numite băcănii, care aveau un program prelungit de funcționare până târziu în noapte.

În anii 2000, grupul canadian făcuse numeroase achiziții în America de Nord, în anul 2012, a urmat o extindere în Europa de Nord, în Norvegia, astfel că în acest moment compania deține aproximativ 14.000 de magazine, sub diverse branduri, în America de Nord, Asia și Europa de Nord.

Capitalizarea grupului la Bursa de la Toronto este, în acest moment, de 35 miliarde dolari canadieni, adică aproximativ 22,5 miliarde euro, ceea ce înseamnă mai mult decât valoarea de piață a Carrefour, care este de numai 13 miliarde euro.

Aceste cifre nu mai fac atât de surprinzătoare oferta de preluare a Carrefour de către compania canadiană.

În cele din urmă, oferta a fost refuzată politicos, dar ferm. Nu de acționarii grupului Carrefour, ci de guvernul francez, care prin ministrul economiei și finanțelor a aplicat un veto clar preluării retailerului. Motivul? Securitatea alimentară națională.

Ministrul economiei nu s-a lăsat convins de argumentele investitorilor canadieni nici atunci când s-a reamintit că guvernul canadian nu s-a opus atunci când firma franceză Alstom a preluat divizia de mijloace de transporturi a firmei Bombardier.

Însă, cel mai discutabil este argumentul guvernului francez care a refuzat preluarea Carrefour în numele asigurării securității naționale. Pe acest considerent, România, cu atât de multe companii străine care activează în domeniul comerțului, ar trebui să considere că are securitatea alimentară afectată serios. Din acest punct de vedere, decizia Franței dă apă la moară celor care promovează în Europa o politică economică excesiv de națională.

 

Rubrică realizată cu sprijinul Intercapital Invest

 
Rubrica Economia Reală din 19 ianuarie 2021