Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


„Victoria de la Paris” în lupta presă-Google. Ce urmează?

google.png

Sursa imaginii: 
AFP via rfi.fr

Editorii francezi de presă au reușit să scrie o primă pagină de istorie. Săptămâna trecută, Alianța editorilor francezi de informații generale a semnat un acord cu Google cu privire la plata drepturilor de autor. Mai exact, platforma online va achita către o serie de publicații franceze (care fac parte din asociație și care au dorit acest lucru) drepturi de autor pentru articolele și știrile preluate. Nivelul sumelor a rămas confidențial fiind negociat cu fiecare publicație în parte. Vor fi, însă, luate în calcul o serie de criterii, precum contribuția la informarea politică și generală a publicului, volumul de informații preluat și audiența înregistrată pe Internet.

Este un acord istoric, pentru că se poate constitui într-un precedent. De altfel, editorii și-au exprimat dorința de a continua treaba începută cu Google și cu Facebook. Iar Franța nu este singura țară în care editorii cer plata drepturilor de autor de la companiile digitale. Australia a deschis acest subiect, pregătește o legislație specifică, dar, Google și Facebook au adoptat, deocamdată, poziții de forță și amenințând cu închiderea platformelor.

Dar, așa au început lucrurile și în Europa. Negocierile dintre editorii francezi și Google au durat ani de zile, a fost un traseu complicat la finalul căruia s-a a ajuns, însă, la o înțelegere comună.

Trebuie spus că acordul editori-Google s-a putut realiza și pe baza unei directive europene privind drepturile de autor în era digitală care a intrat în vigoare în anul 2019. Dacă, uneori, se spune că Bruxelles-ul și Parlamentul European legiferează în exces și în cele mai mici amănunte, în cazul acesta, al editorilor francezi față în față cu Google, legislația europeană a fost utilă.

Au fost controverse serioase la momentul în care s-a adoptat legislația specifică. Reprezentanții mass-media consideră că sunt cei care produc informațiile, cei care fac valoare adăugată și că ar trebui să primească bani de la compania digitală. De cealaltă parte, reprezentanții Google susțin că serviciile platformei trimit utilizatorii de internet către site-urile de știri și că acest lucru aduce trafic, care, implicit, generează venituri din publicitate mai mari. Este suficient pentru companiile de presă? Evident, nu. Iar o dovadă în acest sens este chiar performanța financiară pe care o obțin cele două părți aflate în dispută.

Platformele online se confruntă în ultimii ani cu o serie de provocări. Căutarea soluțiilor pentru reducerea fenomenului știrilor false, controversele legate de suspendarea unor conturi, inițiativele europene cu privire la impozitarea companiilor digitale, toate acestea arată că trebuie schimbat ceva în funcționarea rețelelor sociale. Prin lege, prin coduri de bune practici sau prin presiuni asupra firmelor. Conducerea Parlamentului European a anunțat că la începutul lunii februarie i-a invitat pe directorii executivi ai celor patru mari companii digitale, Google, Amazon, Facebook și Apple, la o rundă de discuții care vizează modelul acestora de business în vederea introducerii unor viitoare reglementări. De altfel, tot mai multe state trec de la acorduri între părți la impunerea de legislație.

Dincolo de aspectele cu caracter deontologic sau care țin de amenințările pe care dezvoltarea acestor rețele sociale le aduc, problema este și una pur economică. Ne aflăm în situația în care mass-media și platformele digitale sunt dependente unele de altele. Media prin crearea de conținut, rețelele sociale prin capacitatea lor de a ajunge la publicul larg. Dar, valoarea adăugată este adusă de companiile de media și de aceea ele se simt îndreptățite să ceară mai mulți bani de la distribuitorii online. Acordul încheiat între o parte a editorilor francezi și Google aduce un echilibru între producătorii de conținut (mass-media) și platformele de promovare, precum Google și Facebook.

Va fi interesant de urmărit ce va urma. După „victoria de la Paris”, companiile media, cel puțin cele europene, vor avea de partea lor legislația și precedentul, pentru a negocia beneficii economice cu Google și Facebook. „Bulgărele de zăpadă” s-a pornit, să vedem cât de mult se va rostogoli.

 

Rubrica Economia Reală este realizată cu sprijinul Intercapital Invest

 
Rubrica Economia Reală din 25 ianuarie 2021