Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Goana după semiconductori

microcip.jpg

Microcipuri
Sursa imaginii: 
pixabay.com

Industria auto integrează din ce în ce mai multe echipamente electronice. Controlul frânării, direcția de mers asistată sau gestionarea motorului sunt funcții ale automobilului pentru care se folosesc tot mai multe echipamente electronice, adevărate mini-calculatoare care utilizează semiconductori. Producătorii acestor computere se aprovizionează cu cipuri.

La începutul acestui an, firmele producătoare de semiconductori solicitau clienților să aibă răbdare. Companiile se confruntau cu situația fericită a unei cereri crescute, tot mai multe industrii, de la mașini, la producătorii de electrocasnice și cei de jocuri, având nevoie de mai mulți semiconductori.

Deficitul de cipuri a determinat creșterea prețurilor și întârzieri în livrarea comenzilor. Nu există o rezolvare rapidă a situației, spun experții. Deci, problema ar putea să devină una complicată și de structură.

S-a instalat o nouă situație de piață și anume o creștere a cererii de semiconductori. De exemplu, cererea de laptopuri a crescut, pentru că a crescut și munca de la distanță. În același timp, a crescut și utilizarea serviciilor de cloud și implicit a bazelor de date aflate în spatele lor.

Toate acestea au necesitat semiconductori mai mulți. Principalii producători de semiconductori sunt în Taiwan, iar o parte dintre ei au raportat investiții, menite tocmai să crească nivelul producției.

În plus, a avut loc o creștere a cererii de cipuri incluse în telefoanele care folosesc tehnologia 5G. Experții constată că sancțiunile americane împotriva companiei Huawei au făcut să existe o luptă între companii pentru câștigarea de cotă de piață, o reașezare care a dus la creșterea cererii de semiconductori.

De asemenea, companiile producătoare de console și jocuri au înregistrat vânzări mai mari, ceea ce a dus la creșterea producției. Producătorii auto și cei de produse electronice au ajuns să se concureze serios pentru a se putea aproviziona cu semiconductori.

China, unde cererea pieței și-a revenit destul de repede, a simțit presiunea lipsei de cipuri. Acum, a venit rândul industriei auto să aibă goluri de aprovizionare. În luna ianuarie, Ford a oprit o fabrică, iar General Motors încearcă să își facă stocuri care să acopere nevoile de producție pe termen de un an.

Recent, problema a ajuns și în fabricile producătorilor auto europeni. Renault a oprit pentru câteva zile producția în trei fabrici, din Franța, din Maroc și de la Pitești. Peugeot a sistat și ea producția pe o perioadă determinată în două uzine.

Timpul de livrare a semiconductorilor a crescut la șase luni, după ce înainte de pandemie perioada cea mai lungă pentru aprovizionare era de două luni și jumătate.

Creșterea cererii este de așteptat să continue. Companiile care analizează această piață arată în studiile lor că anul acesta vânzările de semiconductori vor crește cu aproape 10%, ajungând la cel mai ridicat nivel din istorie. Totodată, investitorii sunt gata să își plaseze fondurile în aceste companii pentru a crește producția.

În tot acest climat, încep să apară și tensiunile. Companiile de semiconductori anunță creșteri de prețuri și acuză industria auto că nu și-a planificat producția din timp. Consumul de cipuri pentru construcția unei mașini a crescut plecând de la asistența acordată șoferului și ajungând la sistemele de divertisment.

Toate acestea fac ca lanțul de aprovizionare a industriei să se modifice. Estimările specialiștilor arată că deficitul de semiconductori pentru industria auto va continua și în următoarele luni. Alții cred că este o problemă pe termen lung, care se va prelungi până la sfârșitul anului viitor.

Acestea sunt abordările pe termen scurt. Tabloul de ansamblu nu poate trece, însă, cu vederea faptul că, la fel ca și în cazul unor medicamente, Uniunea Europeană este dependentă aproape exclusiv de aprovizionarea din Asia. Ceea ce nu face decât să adauge încă o vulnerabilitate economică pe lista Europei.

 

Rubrica Economia Reală este realizată cu sprijinul Intercapital Invest

 
Rubrica Economia Reală din 12 februarie 2021