Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Capcanele bugetului

daniel_daianu_membru_ca_bnr_ue.jpg

Daniel Dăianu, președintele Consiliului Fiscal
Image source: 
RFI România / arhivă

Consiliul Fiscal a prezentat raportul pe marginea proiectului de buget. Contextul a făcut ca opinia Consiliului să apară, de această dată, în timp util. În sensul că de foarte multe ori, în ultimii ani, opiniile Consiliului Fiscal erau criticate sau, și mai rău, ignorate.

De data aceasta, analiza apare la momentul potrivit, pentru că, deocamdată, proiectul de buget nu a ajuns să se dezbată în Parlament, ceea ce înseamnă că membrii forului legislativ pot citi opinia Consiliului Fiscal înainte de votul asupra bugetului.

Ce spune instituția condusă de profesorul Daniel Dăianu? În linii generale, Consiliul consideră că parametrii bugetari sunt credibili și sunt șanse mari ca ei să se îndeplinească.

Prima observație este că bugetul de stat intră într-o nouă filozofie de construcție. Accentele cad acum pe sustenabilitatea finanțelor publice, evitarea dezechilibrelor interne și externe majore. De asemenea, acest guvern își asumă o corecție graduală a deficitului bugetar care se va întinde pe parcursul următorilor trei ani.

De altfel, gradualizarea revenirii deficitului la 3% din PIB va fi folosită de toate statele europene care au depășit limita impusă prin normele europene. De exemplu, Franța își propune să ajungă cu deficitul la 3% din PIB, în anul 2025. Problema pe care o vede Consiliul Fiscal este aceea că ritmul ar trebui accelerat începând cu anul viitor.

Deficitul structural a crescut vertiginos, cu 2,5 puncte procentuale, până aproape de 5% din PIB. De altfel, un factor important pentru creșterea deficitului structural a fost creșterea cheltuielilor cu salariile și a celor cu asistența socială pe parcursul ultimilor ani.

Anul trecut, cheltuielile cu salariile finanțate din fonduri publice și cele cu asistența socială au reprezentat 94% din veniturile fiscale, inclusiv contribuțiile de asigurări și, în același timp, 24% din PIB. Aceste cifre sunt foarte mari în contextul bugetar complicat pe care îl traversează România.

De altfel, veniturile fiscale au una din cele mai reduse ponderi în PIB din Uniunea Europeană, 25% din PIB, la fel și veniturile bugetului, care ajung la 31% din PIB.

Consiliul Fiscal remarcă în opinia sa că reducerea deficitului bugetar se sprijină pe două elemente cu caracter excepțional: sumele încasate în anul 2021 din obligațiile de plată amânate anul trecut și o preconizată închiriere a benzilor de frecvență 5G.

Instituția nu își manifestă rezerve majore față de capitolul de cheltuieli, dar precizează că este nevoie pentru atingerea țintelor de un control strict al acestora.

În schimb, raportul aduce un element bizar referitor la capitolul de venituri bugetare. Consiliul Fiscal afirmă că veniturile pe anul 2021 sunt subestimate. Cu alte cuvinte, veniturile luate în calcul în proiectul de buget sunt mai mici decât cele care vor fi obținute în realitate. Ciudat.

De ce să fi avut Ministerul Finanțelor o abordare atât de conservatoare? Să fi fost o greșeală a Finanțelor sau se fi înșelat Consiliul Fiscal? Cu atât mai mult cu cât, veniturile proiectate ale bugetului ar trebui să crească anul acesta cu 13%, în condițiile unei creșteri economice de 4%-4,5% și o inflație de 3%.

Ceea ce pare o creștere destul de mare. Dacă, totuși, se va ajunge la venituri mai mari decât cele proiectate în buget, dilema este ce se va face cu acești bani? Vor fi folosiți pentru diverse capitole de cheltuieli sau vor fi păstrați pentru a reduce deficitul bugetar?

Nivelul încasărilor depinde de valoarea obligațiilor de plată amânate. Dacă acestea vor fi plătite este posibil să existe încasări mai mari decât cele înscrise în buget.

Interesant este că pentru perioada 2022-2024, reducerea deficitului bugetar de la 7,2% din PIB la 2,9% din PIB, ar urma să se facă exclusiv prin tăierea cheltuielilor. Sau, eventual, prin blocarea cheltuielilor și creșterea PIB. Ceea ce este o provocare extrem de complicată, pentru că presupune politici salariale foarte strânse.

În ultimă instanță, opinia Consiliului Fiscal nu face decât să avertizeze că greul abia acum începe și că următorii ani vor fi dificili pentru buget.

 

Rubrica Economia Reală este realizată cu sprijinul Intercapital Invest

 
Rubrica Economia Reală din 19 februarie 2021