Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Adevărul despre situația financiară de la Metrou. Salarii mari, subvenții multe, venituri reduse

metrorex.jpg

Image source: 
Facebook / Metrorex

Protestul spontan de la Metroul din București aduce în discuție eficiența cu care sunt cheltuite fondurile publice pentru funcționarea metroului. În anul 2018, analistul financiar Iancu Guda a publicat pe blogul personal o serie de date economice relevante ale companiei Metrorex, dar și o interesantă comparație între societățile de metrou din câteva capitale din Europa Centrală și de Est.

Analiza realizată de Iancu Guda arată că 40% din veniturile Metrorex provin, de fapt, din subvenții. Pierderile din exploatare, care fac diferența între veniturile realizate din vânzările de tichete de călătorie și cheltuielile totale, erau de 145 milioane lei. Trebuie spus că datele se referă la anul 2017, dar ele sunt, totuși, relevante. În total, pierderile Metrorex din perioada 2013-2017 au fost de aproximativ 600 milioane lei. Toate aceste pierderi sunt acoperite din bani publici.

În ceea ce privește salariile, situația era următoarea: ponderea cheltuielilor cu salariile din totalul cheltuielilor de exploatare a crescut de la 44%, în anul 2013, la 50%, în 2017. Salariul mediu brut pe companie era de 7.555 lei, dublu față de salariul mediu pe economie și cu 12% mai mult decât anul precedent.

Comparațiile cu metrourile din Budapesta, Praga și Varșovia, realizate de Iancu Guda, scot la iveală informații mai puțin așteptate. Este vorba despre mitul care spune că societățile care exploatează metroul nu pot fi profitabile.

Iată că, în alte state, acest lucru poate fi posibil. Metroul din Budapesta are o rată a profitului de 16%, cel din Praga, 10%, iar cel din Varșovia ajunge la o rată de profit de 5%. Sunt cifre care arată că și transportul cu metroul poate fi profitabil. În București, nu se pune o astfel de problemă întrucât subvențiile și pierderile ajung la cifre foarte mari.

Dar, lipsa de eficiență are câteva explicații. De exemplu, Metrorex are 63 de angajați la fiecare kilometru de metrou. Media celorlalte capitale europene (Praga, Varșovia și Budapesta) este de 51,4 angajați pe kilometru de metrou. Recordul de eficiență este deținut de Budapesta, care are de trei ori mai puțini salariați decât metroul din București, respectiv, 20,2 angajați pe kilometru de metrou exploatat.

De asemenea, salariul mediu net la Metrorex era de 1.144 euro pe angajat, în timp ce media din capitalele analizate era de 1.040 euro pe angajat. La fel, salariul mediu era la metroul din București de două ori mai mare decât media pe țară, în timp ce în celelalte capitale europene salariile angajaților de la metrou erau mai mari cu numai 38% față de media națională.

Aceste cifre și analize ne arată că sunt societăți europene care exploatează metroul mult mai eficient decât cea din București și că astfel de companii pot fi chiar și profitabile. Condițiile ce trebuie îndeplinite sunt ca numărul angajaților să nu fie supradimensionat, iar salariile să fie mai aproape de media națională.

În ceea ce privește productivitatea, Metrorex obține 31.600 euro pe an pe angajat, în timp ce media celor trei capitale europene este de 87.300 euro pe an pe angajat, cu un vârf la Budapesta de 186.000 euro pe angajat.

Trebuie spus că viteza de deplasare și rețeaua de infrastructură sunt relativ egale între cele patru capitale europene, iar diferența de randament se poate pune și pe seama turiștilor care au fost, înainte de pandemie, în număr mai mare în Budapesta decât în București.

Este clar că indicatorii de eficiență nu s-au îmbunătățit în ultimii ani. O arată chiar datele unui recent control realizat în cadrul companiei. Compania acoperă doar o treime din cheltuieli din veniturile proprii, în schimb cheltuielile cu salariile au crescut constant.

Raportul de control arată că numai anul trecut salariile au crescut cu 18%, sporul de salariu, între 20% și 40%, este încasat de toți angajații, nu doar de cei care lucrează „în tunel”, iar contractele pentru spațiile comerciale și cele de publicitate, încheiate între firma sindicatului și compania Metrorex au expirat de doi ani.

În concluzie, schimbările pe care dorește să le impună Ministerul Transporturilor sunt justificate de ineficiența cu care funcționează acum metroul. Curajul administrației dă însă piept cu opoziția sindicatelor.

 

Rubrica Economia Reală este realizată cu sprijinul Intercapital Invest

 
Rubrica Economia Reală din 29 martie 2021