Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Logan are 70% din piese și subansamble fabricate în România. Un salam cât are? Dar mobila? Dar o casă?

logan_bun.jpg

Image source: 
Facebook / Dacia

Într-o declarație preluată de Ziarul Financiar, șeful grupului Renault în România afirmă că Dacia Logan este produsă în proporție de 70% cu piese și subansamble fabricate în țară. Gradul de integrare a producției în economia internă realizat de un investitor străin este important. Pentru că este evident că experiența și know-how-ul companiilor internaționale sunt esențiale pentru dezvoltarea unui produs, dar, pentru economia românească este importantă și asimilarea producției în plan intern.

Pentru o economie cu un deficit comercial atât de mare, integrarea producției, adică realizarea în țară a unor componente și subansamble, este importantă atât din punctul de vedere al locurilor de muncă, dar mai ales pentru nivelul de calitate și eficiență al economiei.

Din acest punct de vedere, faptul că Dacia a reușit să producă 70% din autovehiculul Logan în țară este o performanță. Iar conform declarațiilor oficialilor Renault, compania caută în continuare inclusiv, de exemplu, furnizori de baterii pentru mașini electrice.

Plecând de la datele privind Dacia am încercat să aflu care este situația și în alte sectoare economice. L-am întrebat de exemplu pe Sorin Minea, președintele Romalimenta: cât la sută dintr-un kilogram de parizer este produs în România? Desigur, răspunsul nu este simplu.

Totul pleacă de la faptul că, de exemplu, producătorii interni de carne de porc asigură doar 30% din cantitatea necesară pieței interne. Producția internă de carne de vită poate satisface 80% din necesarul intern, în timp ce consumul intern de carne de pui este asigurat în proporție de 90% de producătorii locali.

Ceea ce înseamnă că în funcție de rețeta folosită la producerea mezelurilor, proporția de carne folosită este diferită între producția internă și importuri.

De asemenea, soia folosită în industria alimentară este importată din Brazilia, iar condimentele, cele mai multe, sunt aduse din import. În concluzie, Sorin Minea estimează că în ceea ce privește compania pe care o conduce, un salam are între 80% și 90% componente din producția internă.

Cu amendamentul că nu toate fabricile de procesare folosesc carne de porc din România, iar rețetele unor produse pot avea o componență diferită.

Am discutat mai departe cu doamna Aurica Sereny, președintele Asociației Producătorilor de Mobilă din România, un expert în domeniu. Aceeași întrebare: cât dintr-un corp de mobilier este fabricat în România?

Este nevoie de mai multe elemente care să fie luate în calcul. Trebuie menționat că industria mobilei este una dintre puținele ramuri industriale care realizează excedent comercial și nu deficit.

Anul trecut, de exemplu, chiar și în condițiile pandemiei, industria mobilei a avut un excedent comercial de peste un miliard euro. Dar, mai mult de jumătate din totalul importurilor, peste 400 milioane euro, sunt reprezentate de lemn sub diverse forme, brut, cherestea sau panouri de diverse compoziții.

Interesant este că principala țară din care importă România este Polonia. La fel ca în cazul unor produse agro-alimentare. De asemenea, elementele de feronerie, sunt importate masiv. Una peste alta, expertul în industria mobilei estimează că produsele de mobilier conțin între 80% și 90% materii prime și semifabricate din țară. Dar procentajul poate să scadă, dacă lemnul provine din import.

În fine, am întrebat și un expert în domeniul construcțiilor. În ceea ce privește construcția de autostrăzi, România produce cel mult 20% din bitumul de care ar avea nevoie.

Construcțiile civile importă tehnologie de vârf, precum fibre de carbon, dar folosesc și materie primă de pe piața internă. Estimarea este că sectorul construcțiilor folosește 80% materii prime și materiale din producție internă.

Cifrele par prea optimiste, mai ales într-o economie care a înregistrat anul trecut un deficit comercial de 18,3 miliarde euro. Dar, iată că, există domenii care nu doar că produc în România, ci și încorporează materii prime și subansamble fabricate în țară.

 

Rubrica Economia Reală este realizată cu sprijinul Intercapital Invest

 
Rubrica Economia Reală din 30 martie 2021