Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


ANAF și Ministerul Finanțelor ne pregătesc ceva!

digitalizare.jpg

Image source: 
pixabay.com

ANAF s-a pus pe treabă. Mai exact, Ministerul Finanțelor a publicat un proiect de lege conform căruia câteva categorii de contribuabili vor fi obligați să depună documentele fiscale exclusiv electronic.

Forma sub care va funcționa această schimbare va fi că firmele, precum și persoanele fizice care desfășoară activități independente și profesii liberale vor fi obligate să se înroleze în spațiul privat virtual și drept urmare vor fi obligate să comunice cu fiscul doar prin mijloace electronice.

Să spunem că spațiul privat virtual este platforma în care fiecare contribuabil, persoană fizică sau juridică, are un cont prin intermediul căruia se depun declarațiile fiscale, se plătesc obligațiile bugetare și, eventual, se corespondează cu ANAF.

Mai mult ca sigur, vor fi contribaubili sau specialiști care vor respinge ideea. Adică, vor contesta inițiativa Ministerului Finanțelor de a obliga o parte importantă din contribuabili să treacă în online. Dar, experiența arată că reforma sau digitalizarea trebuie forțate, uneori chiar și cu prețul obligativității.

Un exemplu mai „soft” este oferit de bănci. A fost nevoie de câțiva ani pentru ca băncile să îi convingă pe clienți să treacă la utilizarea mijloacelor online. A existat o oarecare reticență, dar dezvoltarea aplicațiilor online, reducerea sucursalelor și filialelor bancare și presiunea pusă asupra consumatorilor pentru a trece la mijloacele online a dat roade.

O parte importantă din clienții bancari nu mai merg la ghișee, realizează tranzacțiile de pe computer sau de pe telefonul mobil, iar unele bănci nu doar că au redus interacțiunea fizică, dar au și anulat-o. Am dat exemplul sistemului bancar, pentru că în acest domeniu digitalizarea a funcționat.

Numai că timpul nu mai are răbdare cu statul, respectiv cu ANAF și Ministerul Finanțelor. Adică, digitalizarea trebuie grăbită, iar introducerea obligativității utilizării exclusiv a mijloacelor online, pentru anumite categorii de contribuabili va fi eficientă.

Probabil, la început, va fi mai greu pentru unii contribuabili care vor trebui să se adapteze la noile condiții, dar în timp, aceștia se vor obișnui cu legătura digitală cu fiscul.

De altfel, planurile Ministerului Finanțelor par destul de ambițioase. Adică, se dorește ca o parte din contribuabili să interacționeze cu fiscul doar online, prin intermediul spațiului privat virtual.

Conform estimărilor ministrului finanțelor, din 1,5 milioane de firme, în acest moment sunt înrolate în spațiul privat virtual aproximativ 500.000. Deci, un milion de companii ar trebui să se înscrie în platforma online a fiscului.

Mult mai puține persoane fizice au cont SPV (spațiul privat virtual). Din aproximativ 660.000 de persoane fizice care au activități independente, doar 5%, adică 35.000, sunt înregistrați pe platforma SPV.

Publicația electronică profit.ro a calculat că un număr de un milion de firme care ar trebui să se înscrie în spațiul privat virtual este exagerat. Dacă sunt luate în calcul doar firmele active se ajunge la aproximativ 660.000 de companii care vor trebui să se înregistreze pe platforma online.

Este clar că obligarea contribuabililor la digitalizare este o soluție mai radicală, dar utilă. Contribuabilii scapă de interacțiunea cu funcționarii de la ghișeu, se elimină timpii de așteptare, anumite documente fiscale se pot obține mult mai repede, mai multe cereri se pot depune online, iar răspunsurile se primesc în același mod și, de asemenea, va exista posibilitatea consultării situației fiscale la zi.

Ceea ce, să recunoaștem, ar fi mai simplu pentru contribuabili. Rămâne doar ca proiectul de lege să fie adoptat cât mai repede.

 

Rubrica Economia Reală este realizată cu sprijinul Intercapital Invest

 
Rubrica Economia Reală din 11 mai 2021