Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Oul sau găina? Tramvaiul sau șina?

astra.png

Tramvaiul Imperio București
Image source: 
Astra Vagoane / avcactive.com

Primăria Capitalei a contractat achiziționarea a 100 de tramvaie. Informația poate fi defalcată în mai multe zone de analiză. În primul rând, este de subliniat că tramvaiele vor fi produse în țară, la Arad. Este un fapt de remarcat pentru că o perioadă lungă de timp fabrica de la Arad vindea pe alte piețe ale lumii fără să reușească să aibă vreun contract în România.

De altfel, și achiziția de acum a Primăriei Capitalei fusese adjudecată de o firmă din Turcia, licitația a fost contestată și astfel s-a ajuns ca vagoanele de tramvai să fie construite la Arad. Ionuț Ciurea, director executiv la asociația Pro Infrastructură a declarat la RFI că tramvaiele vor fi produse sub licența Siemens.

Este posibil, deși merită menționat că parteneriatul companiei Astra cu Siemens a început în anul 2010, dar în ultimii cinci ani, compania din Arad și-a anunțat de mai multe ori intenția de a construi tramvaie pe baza propriei concepții, îndepărtându-se de colaborarea cu Siemens.

De aceea, nu este foarte clar dacă totuși tramvaiele livrate Capitalei vor fi de concepție proprie Astra sau sub licență Siemens. Indiferent, însă, de variantă, există un câștig și anume acela că vagoanele vor fi produse în România.

În al doilea rând, achiziția celor 100 de tramvaie ridică un mare semn de întrebare. Și anume, declară la RFI, directorul executiv al Pro Infrastructura: tramvaiele nu vor putea circula prin București dacă nu se modernizează liniile de transport. Altfel, noile tramvaie vor fi deteriorate de liniile nemodernizate.

Este cu adevărat o problemă care arată în ce situație complicată se află infrastructura de transport în București. Pentru că de ani de zile nu s-au făcut investiții serioase nici în liniile de tramvai, nici în mijloacele de transport s-a ajuns în situația în care nu se știe ce e bine să se facă mai întâi.

Este ca în vorba de duh care se întreabă ce a fost mai întâi: oul sau găina? La fel și cu investițiile. Ce ar trebui făcut mai întâi de toate, să se cumpere tramvaie sau să se modernizeze infrastructura pe care acestea circulă?

Nu este singurul domeniu în care există o astfel de dilemă. În urmă cu câteva zile, directorul companiei Ford din România afirma că trenurile de marfă care transportă autovehiculele fabricate la Craiova, merg cu o viteză medie mai mică decât cea pe care o poți parcurge cu o bicicletă.

Desigur, afirmația este puternică, menită să atragă atenția asupra stării precare în care se află infrastructura de transport feroviar și lipsa infrastructurii rutiere. Dar lucrările de construcție a autostrăzilor merg la fel de lent precum cele de modernizare și eventual electrificare a căilor ferate.

Compania Ford nu este singurul investitor care se plânge de starea infrastructurii din România. Până de curând reprezentanții firmei Dacia Pitești avertizau că lipsa autostrăzilor care să străbată țara obligă firma să cheltuiască mai mult decât în alte state cu transportul mașinilor produse la Pitești.

De aceea costurile mai mari cu transportul în România presează asupra competitivității companiei și astfel există în mod constant amenințarea ca o parte a producției de la Pitești să fie mutată în alte fabrici ale grupului. Iată de ce infrastructura este importantă pentru investitori.

Întorcându-ne la tramvaiele contractate de Primăria Capitalei, o altă temă de dezbatere este prețul: 200 milioane de euro pentru 100 de tramvaie. Pe acest subiect, însă, se pot naște controverse la nesfârșit. Singurul lucru evident este că România și Bucureștiul au nevoie de investiții atât de mari și de diverse încât politicienii aflați la Putere nici nu mai știu de unde să înceapă.

Rubrica Economia Reală este realizată cu sprijinul Intercapital Invest

 
Rubrica Economia Reală din 12 mai 2021