Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Bascheți pe acțiuni? Proprietatea fracționată, un concept de licitație care ia amploare

Un tablou de Basquiat, o pereche de bascheți Yeezy sau un Ferrari pentru orice buzunar. Aceasta este promisiunea pe care o fac așa numitele ”platforme pentru proprietate fracționată”, din ce în ce mai numeroase, care vând aceste obiecte rare pe bucăți, pornind de la câțiva dolari.

În primăvara anului 2020, platforma Masterworks a transformat tabloul „The Mosque” al lui Jean-Michel Basquiat dintr-o operă de 6 milioane de dolari în 284.420 de bucăți a 20 de dolari fiecare.

În aceste condiții, nu există posibilitatea de a atârna tabloul acasă, pe perete, de a parca Lamborghini-ul în garaj sau de a depozita cele șase sticle de Romanée-Conti în pivnița personală. Însă, cu una dintre aceste ”fracțiuni”, echivalentă cu acțiunile unei companii listate la Bursă, oricine poate beneficia acum în mod direct de creșterea valorii acestor bunuri, ca un colecționar bogat.

Fie că este vorba de tablouri sau cartonașe de baseball, „nu este o industrie nouă”, afirmă Ezra Levine, directorul general al platformei Collectable, specializată în licitarea articolelor sportive de colecție.

”Nu este o industrie ca cea a criptomonedelor, inventată acum zece ani. Modul în care oamenii contribuie (pe această piață) s-a schimbat radical”, spune el.

Cartonașe Pokemon

Slugger, porecla unui colecționar care a preferat să rămână anonim, a obținut un profit de 500% din câteva acțiuni ale unui pachet de cartonașe Pokemon, al cărui preț a fost inițial 125.000 de dolari. Platforma Rally a propus pachetul printr-o ofertă publică inițiată (OPI), proces asemănător introducerii pe piață a oricărei companii, supusă controlului autorității americane de reglementare a pieței, SEC (Securities and Exchange Commission).

„Aceste platforme au introdus această categorie de active pentru persoanele care nu își pot permite un cartonaș (din colecția Michael) Jordan”, rezumă John Schuck, ale cărui participații ajung la aproximativ 20.000 de dolari pentru mașini, tablouri sau articole sportive.

Acest concept de proprietate fracționată al activelor fizice nu este nou, a apărut inițial în domeniul imobiliar. De douăzeci de ani încoace, s-a extins la avioane private și iahturi, însă cu prețuri de pornire încă mari, inaccesibile publicului larg. Noile platforme le-au redus drastic, la mai puțin de zece dolari pe acțiune.

Astfel de prețuri de pornire oferă, de exemplu, acces la adidași de colecție, cultura „sneakers” creând multe obiecte de cult, explică Gerome Sapp.

Platforma sa, Rares, va scoate la vânzare, la jumătatea lunii iunie, acțiuni la perechea de bascheți NikeAir Yeezy 1 inspirate de Kanye West, pe care a achiziționat-o la sfârșitul lunii aprilie, cu o sumă record de 1,8 milioane de dolari.

„O investiție adevărată”

Dimensiunea afectivă nu mai este aceeași, căci majoritatea acționarilor nu vor vedea niciodată obiectul în realitate, spre deosebire de colecționarii de modă veche. Platforma Rally a deschis și un muzeu în New York, în care sunt expuse o parte dintre piesele listate pe platformă, iar Masterworks a deschis o galerie, puțini însă intenționează să meargă acolo.

„Faptul că nu le pot atinge alungă orice emoție”, explică Gregg Love, unul dintre colecționarii noii generații.

„Nu simt nicio conexiune cu niciun dintre aceste obiecte”, mărturisește Slugger. „Pentru mine este vorba despre divertisment și despre investiție”.

Considerată inițiatoare a acestei noi tendințe, proprietatea fracționată, platforma Rally a cunoscut o creștere majoră în pandemie și a depășit 200.000 de utilizatori, cu active listate în valoare de  aproximativ 25 de milioane de dolari.

Trei alte platforme concurente, Otis, Collectable și Masterworks, orientate mai mult spre artă, au împreună peste 200.000 de utilizatori. Mulți dintre ei sunt activi pe mai multe platforme în același timp.

În timpul pandemiei, munca de acasă, izolarea și reducerea activităților din timpul liber au făcut ca mulți americani să aibă mai mult timp și mai multe economii, în special tinerii profesioniști, care s-au orientat către bursă sau către noi investiții.

„Mulți oameni aveau bani în cont și căutau să îi investească (...), am fost răsfățați în ultimul an cu randamentul dat de unele investiții”, afirmă John Schuck.

Odată cu ieșirea treptată din criza sanitară, el observă o „încetinire” a pieței.

De asemenea, alții evocă efectul unei creșteri poate prea rapide a ofertei.

Fluctuații bruște

Chiar dacă prețul multor obiecte rămâne mare, uneori semnificativ, la valoare inițială, pe unii îi îngrijorează fluctuațiile bruște de preț, mult mai accentuate decât pe Bursă.

Proprietatea fracționată este încă o piață experimentală, în care riscurile sunt reale în ceea ce privește valorizarea. Slugger evocă „vânzările de panică” ale investitorilor recenți, în timp ce „nimic fundamental nu s-a schimbat pentru majoritatea acestor active”.

Din perspectiva lui Ezra Levine, pe termen lung, platformele oferă totuși „o metodă de valorizare optimă”, mai bună ca cele vechi. Ele au mărit transparența și au democratizat accesul, astfel încât „mulți oameni pot influența prețurile, nu doar un mic grup”.

 

Traducere de Andreea Sefciuchevici după articolul publicat de France 24